Lightrail.nl We werken met trots aan hoogwaardig openbaar vervoer |
||
- --Betere Bus - - -GoDutchCycling - - - Favas.net-- - -Archief - -- Contact | ||
Stedenbouw en mobiliteit, het is en blijft een verstandshuwelijk. Rob van der Bijl (Lightrail.nl & Favas.net) is één van de weinigen in Nederland die zich op beide terreinen deskundig mag noemen. Hij publiceert met regelmaat over zijn ideeën. Hoe ziet hij de toekomst van stad, mobiliteit en de consequenties voor de burger? Zie het interview in Emergent City.. Download Groningen RegioTram analyse: 'Ontspoord Tramproject' Uit tijdschrift Blauwe Kamer ... Onze
definitie:
light rail is een railgebonden vorm van openbaar vervoer die gebruikt
wordt
op de schaal van de stedelijke regio en de stad. In
tegenstelling tot trein en metro is light rail per definitie geschikt
om tot op zekere hoogte te integreren in de openbare ruimte en desgewenst
te mengen met regulier wegverkeer. Lightrail.nl
in 'De Azijnpisser', 20-1-2015,
Favas.net is een door onafhankelijke professionals gedragen samenwerking die oplossingen aandraagt voor ruimtelijke planning en sociale ‘empowerment’. Favas.net werkt voor gemeenschappen, lokale overheden en NGO’s. In samenwerking met Lightrail.nl exploreert Favas.net potenties van op rail gebaseerd openbaar vervoer voor de sociale en economische versterking van problematisch wijken en steden, echter zonder te vervallen in traditionele blauwdruk planning. Bezoek Favas.net.
|
Geen
twijfel aan de noodzaak van light rail en ander hoogwaardig openbaar
vervoer, volgens Rob van der Bijl (Lightrail.nl). Uit
Verkeerskunde ... Lees ook over LRNL's visie over de mogelijke rol van pensioenfondsen bij investeringen in openbaar vervoer - in fragmenten van een interview door het vakblad PensioenPro hieronder. Of
het nu gaat om de recent opleverde Hoekse Lijn tussen Schiedam en
Hoek van Holland, de Amsterdamse Noord/Zuidlijn of de Utrechtse Uithof-lijn.
Ze zijn allemaal volledig gefinancierd met publiek geld. Private
investeerders als pensioenfondsen zijn niet betrokken en gezien de
financiële overschrijdingen van deze projecten is dat misschien
maar goed ook, schrijft het vakblad PensioenPro (november 2019).
Dat dergelijke investeringen er Nederland niet zijn, komt volgens
pensioenbeleggers en ov-deskundigen (waaronder Rob van der Bijl,
LRNL) omdat er sowieso weinig nieuwe ov-projecten zijn.
Zomer
2024 is ons boek 'Betere Bus'' verschenen. Het Nederlandstalige standaardwerk
over BRT en andere vormen van hoogwaardige bus. |
|
<< Vorige pagina | ||
Copyright & Design: RVDB
- Urban Planning, Amsterdam, Netherlands, 1997 - 2024
|