Lightrail.nl
We werken met trots aan hoogwaardig openbaar vervoer
- --Betere Bus - - -GoDutchCycling - - - Favas.net-- - -Archief - -- Contact

Stedenbouw en mobiliteit, het is en blijft een verstandshuwelijk. Rob van der Bijl (Lightrail.nl & Favas.net) is één van de weinigen in Nederland die zich op beide terreinen deskundig mag noemen. Hij publiceert met regelmaat over zijn ideeën. Hoe ziet hij de toekomst van stad, mobiliteit en de consequenties voor de burger? Zie het interview in Emergent City..

Congres - 21 januari 2010 - NBC Nieuwegein

Download Groningen RegioTram analyse: 'Ontspoord Tramproject' Uit tijdschrift Blauwe Kamer ...

TOD in praktijk ...

Onze definitie: light rail is een railgebonden vorm van openbaar vervoer die gebruikt wordt op de schaal van de stedelijke regio en de stad. In tegenstelling tot trein en metro is light rail per definitie geschikt om tot op zekere hoogte te integreren in de openbare ruimte en desgewenst te mengen met regulier wegverkeer.

Lightrail.nl in 'De Azijnpisser', 20-1-2015,
Ongecensureerd: "Rob van der Bijl, specialist in 'lightrail', pleit voor metroverbinding Schiphol-Amsterdam... ha! ha! ha! ha! ha! Gistermiddag voor 14.30 u. op Radio1, stedenbouwkundige Rob van der Bijl, die gespecialiseerd is in 'lightrail', die (hoe is 't mogelijk?) pleitte voor een metroverbinding tussen Schiphol en Amsterdam... ha! ha! ha! ha! ha! ha! Hem werd geen spaanbreed in de weg gelegd, toen hij zijn pleidooi hield, niet zo vreemd, als je beseft, dat de neoliberale volvette neoliberale oliebol van Werven presenteerde. Men had van der Bijl dan ook gevraagd, nadat de directeur van Schiphol, Jos Nijhuis pleitte voor het doortrekken van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Een vliegveld dat al belastinggeld grootverbruiker is, al helemaal op infra gebied."

To Lightrail.nl/bicycles...

Fietsen - Hoogwaardig openbaar vervoer (b.v. light rail) moet volgens ons worden verbonden met hoogwaardig fietsen en fiets/infrastructuren. Zie: www.lightrail.nl/bicycles/

Favas.net is een door onafhankelijke professionals gedragen samenwerking die oplossingen aandraagt voor ruimtelijke planning en sociale ‘empowerment’. Favas.net werkt voor gemeenschappen, lokale overheden en NGO’s. In samenwerking met Lightrail.nl exploreert Favas.net potenties van op rail gebaseerd openbaar vervoer voor de sociale en economische versterking van problematisch wijken en steden, echter zonder te vervallen in traditionele blauwdruk planning. Bezoek Favas.net.

To Dutch Rail Sector ...

Lightrail.nl ontwikkelde DUTCH RAIL SECTOR (DRS, 2015-2021), een platform dat op omvattende wijze het railsysteem van Nederland presenteerde voor een wereldpubliek. DRS is helaas in september 2021 gesloten als gevolg van onvoldoende steun en initiatief uit de Nederlandse sector.

 

 

Geen twijfel aan de noodzaak van light rail en ander hoogwaardig openbaar vervoer, volgens Rob van der Bijl (Lightrail.nl). Uit Verkeerskunde ...

Light rail state of the art - Het geheim van Portland. Uit OVMagazine ...

Transit Oriented Development - Onze presentatie op het congres van De Vastgoedrapportage, Nijmegen 22 mei 2013. Download hier...

Rob van der Bijl over  Station Centraal op Youtube...
Station Centraal:
19-30 september 2011, Bouwkunde TU-Delft
Nog steeds op Youtube ...

Lees ook over LRNL's visie over de mogelijke rol van pensioenfondsen bij investeringen in openbaar vervoer - in fragmenten van een interview door het vakblad PensioenPro hieronder.

Of het nu gaat om de recent opleverde Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland, de Amsterdamse Noord/Zuidlijn of de Utrechtse Uithof-lijn. Ze zijn allemaal volledig gefinancierd met publiek geld. Private investeerders als pensioenfondsen zijn niet betrokken en gezien de financiële overschrijdingen van deze projecten is dat misschien maar goed ook, schrijft het vakblad PensioenPro (november 2019). Dat dergelijke investeringen er Nederland niet zijn, komt volgens pensioenbeleggers en ov-deskundigen (waaronder Rob van der Bijl, LRNL) omdat er sowieso weinig nieuwe ov-projecten zijn.
Uit het boeiende artikel in PensioenPro kan worden opgemaakt dat los van exploitatieopbrengsten de beschikbaarheidsvergoeding een gangbaar verdienmodel vormt. Maar er bestaan ook verdienmodellen waarbij het rendement van de financiers afhangt van de exploitatieopbrengst. De vraag is wie dergelijke risico’s zou moeten dragen, aldus PensioenPro. Rob van der Bijl, specialist op het gebied van mobiliteit in steden, vindt dat de landelijke overheid dat moet doen. ‘Eerdere kabinetten hebben ze te makkelijk afgeschoven naar gemeenten en bouwbedrijven, maar een bouwbedrijf moet je niet opzadelen met maatschappelijke risico’s, bijvoorbeeld dat een project vertraging oploopt vanwege allerlei bezwaren van omwonenden.’
Van der Bijl verwacht dat private investeerders niet toe zullen happen, zolang de overheid niet bereid is om meer risico op zich te nemen. ‘Beleggers zouden wel gek zijn, als je kijkt naar de recente ervaringen met verlieslatende projecten. De exploitatie van openbaar vervoer is moeilijk winstgevend te krijgen. Je mag al blij zijn als het kostendekkend is.’
De ov-specialist wijst erop dat het betrekken van private partijen bij de financiering van openbaar vervoer ook nadelen heeft. ‘Beleggers willen een rendement, dat hoger ligt dat de rente die de overheid zou betalen als ze de financiering via de kapitaalmarkt regelt. Via de markt financieren is doorgaans duurder.’
Verder lezen: https://pensioenpro.nl/




Helaas niet meer verkrigbaar. Bestel daarom nu de veel uitgebreidere, Engelstalige versie.

Zomer 2024 is ons boek 'Betere Bus'' verschenen. Het Nederlandstalige standaardwerk over BRT en andere vormen van hoogwaardige bus.
Bestel uw exemplaar bij uitgever Acquire.

   
<< Vorige pagina
 
Copyright & Design: RVDB - Urban Planning, Amsterdam, Netherlands, 1997 - 2024