Kaarten Toen Light
Rail Atlas in 1998 op het internet kwam, was eigenlijk het idee om een
vitrine vol met voorbeelden en 'best practices' te maken van bestaande,
nieuwe en ontworpen light rail systemen. We veronderstelden (en dat
doen we nog steeds) dat kaarten essentiële informatie en kennis
vertegenwoordigen over deze systemen. Tot op zekere hoogte werd de vitrine
opgevat als een echte atlas, hetgeen de naam van deze website verklaart.
Op
foto gebaseerde kaart van
Bilbao's nieuwe tram (Spanje). De groene lijn representeert de tramlijn.
Dubbel groen betekent dubbel spoor; enkel betekent enkel spoor; open
stippen zijn haltes. De tram bedient de centrale stad die door middel
van straten en blokken enigszins vaag is weergegeven. Als gevolg van
het spiegelende glas dat als onderdeel van de abri voor de kaart is
aangebracht, is de leesbaarheid van de tram's context slecht.
Een
schematische kaart van de Enoden light rail in Japan. De groene
lijn laat het tracé zien van deze 'interlokale' lichte spoorweg,
die officieel wordt beschouwd als een tramlijn doordat in het centrum
van Enoshima gebruik wordt gemaakt van een straatspoor. Schematisch
geeft de kaart alle vormen van openbaar vervoer in dit gebied ten zuiden
van de stedelijke regio Tokio-Yokohama weer. De stijl van deze kaart
is typisch Japans, zoals duidelijk blijkt uit de vele grafische tekens
en de kleurrijke lijnen. De oranje lijn beeld busdiensten af, terwijl
alle andere lijnen gewijd zijn aan 'heavy' spoorwegen.
Op luchtfoto gebaseerde kaart van de nieuwe tram in de stad Washington. De tram stond daar in 2005 bekend als het 'Anacostia Light Rail Demonstration Project', gesitueerd aan de oostzijde van de Anacostia River. Het tracé is gemarkeerd als een dunne donkere lijn (op de kaart van linksonder naar rechtsboven). De zes haltes aan deze 4,34 km. lange tramlijn zijn als donkere strepen weergegeven. We vinden dit een goede kaart, omdat de context van de tram er duidelijk op staat: elementen van de stedelijke omgeving, maar ook gerelateerde weg- en railinfrastructuur, zoals (in groen) één van de metrolijnen van Washington.
Een op lijnen gebaseerde kaart van de historische 'Pacific Electric' van Groot Los Angeles. Er was eens een tijd dat de PE een netwerk exploiteerde met een lengte van ruim 1800 kilometer. De laatst overgebleven lijn sloot echter in 1961. Alle lijnen zijn gemarkeerd als witte lijnen. We hebben deze kaart gemaakt als onderdeel van ons lopend onderzoek naar het stedelijk systeem van Los Angeles. De kaart is gebaseerd om de befaamde studie van Reyner Banham, gepubliceerd in zijn boek 'Los Angeles. The Architecture of Four Ecologies' (1971). De hier getoonde kaart is slechts een fragment van de gehele kaart die uit vijf delen bestaat. Op het fragment hierboven is het centrale deel van het systeem weergegeven: downtown LA, Hollywood, Culver City en het strand. Een
op lijnen gebaseerde kaart uit een netwerkstudie in opdracht
van de PvdA-fractie van de Friese Provinciale Staten (RVDB/Lightrail.nl,
2004). De blauwe lijnen geven de voorgestelde light rail-diensten weer
op de bestaande spoorwegen in Friesland. De gestippelde lijnen staan
voor aanvullende busdiensten.
Onze
eerste kaart van light rail in Nederland (1998-2010). Deze kaart is
overduidelijk op lijnen gebaseerd. De kleurcode van de legenda
is echter speciaal ontworpen voor de toepassing op Light Rail Atlas,
namelijk het karakteriseren van light rail-lijnen. De eerste versie
van deze kaart is in 1998 gepubliceerd.
Uitgewerkt detail van onze Nederlandse light rail-kaart. Er is een dicht netwerk zichtbaar, van bestaande en historische lijnen, maar meer nog van geplande en potentiële lijnen in het westelijk deel van ons land. De publicatie van deze kaart in het voorjaar van 1998 markeerde de installatie van Light Rail Atlas op het internet.
Hier de concept versie van het uitgewerkt detail van onze eerst Nederlandse light rail-kaart. Deze versie van de kaart was al in 1997 vervaardigd, gebaseerd op een omvangrijke serie analoge kaarten, gecreëerd in het Stenen Tijdperk van LRA (1975-1997), lang voordat internet of zelfs maar computers gemeen goed waren. De uiteindelijk toegepaste legenda is in 1997 ontworpen. Opnieuw een Nederlandse kaart, nu inzoomend op het deel van West-Nederland dat kan worden bediend door de 'RijnGouweLijn' (RGL). De achtergrond van de kaart bestaat uit een geschematiseerde topografische kaart. Het eerste deel van de RijnGouweLijn (in rood) tussen Gouda en Alphen was als experiment al in dienst (2003-2010), met gebruikmaking van uitsluitend bestaand hoofdspoor. De geplande verbinding met Leiden zal ook van hoofdspoor gebruik maken (in groen op de kaart), maar daarnaast tevens van een nieuw tramtracé door het stadsgebied van Leiden (in oranje). Fase 2 van het project (in geel) voorziet in een verbinding met de kust.
Gebruikmakend
van dezelfde legenda als van de Nederlandse kaarten hierboven, toont
deze kaart een nimmer uitgevoerd
'Tram-Train' plan uit Luxemburg. Het gaat om een nieuw stedelijk-regionaal
light rail-project, dat diensten omvat die gebruik maken van bestaand
hoofdspoor (inzet, blauw), alsmede een nieuwe trambaan door het 'Europese'
district Kirchberg, ten noordoosten van de stad (inzet,
rood). De toegepaste achtergrond (inzet) is gescanned van een
toeristische wegkaart. Alweer
een kaart gebaseerd op de LRA-legenda: het project van Liberec, gelokaliseerd
in de noord-westelijke grensregio van Tsjechië. Liberec's klassieke,
smalsporige tram zal worden gemoderniseerd en omgebouwd tot normaalspoor
(in rood). Bestaand hoofdspoor (in groen) zal ook worden gemoderniseerd
en gebruikt om de tram de regio in te trekken.
Kaart van de spoorweg tussen Zwolle en Kampen (in blauw). De achtergrond is gebaseerd op de 'Nieuwe Kaart van Nederland' (tweede versie, NIROV 2002) en toont bestaand stedelijke gebied (in donkerbruin) en nieuwe wijken (in rood). We waarderen deze kaart, omdat het potentieel van deze oude spoorweg wordt onthult als gevolg van de intelligente overlapping van het spoorwegtracé en de ruimtelijke ontwikkelingen rond dat tracé. De kaart is in 2003 voor het eerst gepubliceerd op LRA. Ruim vier jaar later, in 2007, zouden we met het op de kaart uitgebeelde idee de ProRailprijsvraag over regionale spoorlijnen winnen!
Kaart van de RijnGouwelijn, geheel conform de 'Nieuwe Kaart van Nederland' (derde versie, NIROV 2006) en toont bestaand stedelijke gebied met daarin alle nieuwe ontwikkelingen. We waarderen ook deze kaart, met name omdat het regionale belang van een project als RGL overtuigend wordt gevisualiseerd.
Kaart van een verlenging (in oranje) van een bestaande tramlijn (in rood) in Lyon (Frankrijk). Volgens de projectkaart (2003) was het plan om lijn T1 vanaf het eindpunt Perrache via Cours Charlemagne (in Lyon betekent 'Cours' hetzelfde als 'Avenue') te verbinden met een stedelijk herstructureringsgebied op een schiereiland ten zuiden van de centrale stad. We hebben deze kaart vervaardigd door een negatief te maken van de officiële projectkaart (inclusief de achtergrond daarvan) en vervolgens in dat negatief het tracé conform eigen code in te kleuren. Terug
naar de kaarten hier...
In essentie bepaalt de legenda - de 'key' - het gebruik en het doel van een kaart. De kaarten in de vitrine van Light Rail Atlas zijn uitgerust met een reeks van verschillende legenda's. Op het tweede deel van deze pagina hieronder proberen we die allemaal uit te leggen. Legenda:
opportunistisch 1 Legenda:
opportunistisch 2
Legenda: 'LRA 1998' Legenda:
'LRA verbeterd' Legenda:
Gebruik-gebaseerde representatie Legenda:
Nieuwe Kaart van Nederland
|
|
Legenda Klik hier... voor de documentatie van de legenda bij de kaarten. |