Hoogtepunten RijnGouwelijn gaat (niet) door. Maar hoe? Kaartmontage: (C) LRA, oktober 2010 Medio 2011 is door de provincie vooralsnog de stekker uit het RGL-project getrokken. In oktober 2010 had de gemeente Leiden nog bakzeil gehaald en besloten toch maar met de provincie mee te doen. De RijnGouwelijn gaat dus door. Maar hoe? Want Leiden heeft meteen het voornemen geuit om een 'milieu-onderzoek' te doen naar drie tracés (zie ook de kaart van LRA): 1. Hooigracht-Langegracht, vastgelegd in bestuurlijke overeenkomst (2008); 2. Breestraat, het aloude en beste tracé; 3. Bestaand spoor om de stad. Hiermee lijkt het project weer vertraagd, terwijl het tracé om de stad reeds jaren geleden op goede gronden terzijde is geschoven. Leiden wil kennelijk nog steeds niet inzien dat de kern van het project de bediening van het Leidse centrum is. Vorige maand werd de zwakke positie van Leiden overigens al duidelijk toen de Commissie Boele Staal (D66), notabene werkend in opdracht van de gemeente Leiden, adviseerde het verzet tegen de RijnGouweLijn te staken. Volgens Staal was niet meewerken "bestuurlijk niet wenselijk, noch noodzakelijk en juridisch niet haalbaar". RegioTram voor Groningen Kaart: (C) Projectbureau RegioTram, september 2010 Medio september 2010 hebben de verantwoordelijke wethouders en gedeputeerden van respectievelijk de stad en de provincie Groningen ingestemd met het plan voor een RegioTram. De eerste fase zal bestaan uit twee lijnen in de stad per 2016 (zie stadskaart hierboven). Een tweede fase na 2020 zal in het teken staan van een regionale uitbouw, grotendeels over hoofdspoor van de trein (zie kaart op onze nieuwspagina).
Foto: (C) Light Rail Atlas/Kees Pronk, Rotterdam, 21 augustus 2010 Enkele dagen nadat RandstadRail naar het Rotterdamse CS is verlegd, benadrukt de Zuid-Hollandse gedeputeerde Asje van Dijk (in de Volkskrant van 19 augustus 2010) opnieuw het belang van de Rijngouwelijn. Het is "niet zomaar een tramlijntje" maar onderdeel van een "brede, strategische visie op hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad". De lijn moet worden 'verknoopt' met andere ov-projecten. "Anders loopt het in de Randstad vast." Alle grote bouwplannen voor het noordelijke deel van de provincie Zuid-Holland kunnen langs de tramlijn worden gerealiseerd. Bovendien is de RijnGouwelijn onontbeerlijk om mobiliteitsproblemen in de Randstad aan te pakken. Volgens Van Dijk is de Rijngouwelijn voor de Randstad als geheel een even belangrijke voorziening als RandstadRail. "In een rapport van 2007 wees de OESO er terecht op dat de Randstad de internationale concurrentieslag met vergelijkbare agglomeraties verliest als er hier geen goed, hoogwaardig OV-net komt." Tram bijna altijd langs station naar centrum Kaart: Strasbourg.eu 'Horizon 2010 !' Tramnet Straatsburg is belangrijke referentie... Medio december 2009 is de eindhalte Moreelsepark van de sneltram in Utrecht opgeheven. Uiteindelijk zal de tram wellicht geheel van de centrumzijde van het Utrechtse Centraal Station verdwijnen en zal het nieuwe eindpunt aan de achterzijde van het station, op honderden meters loopafstand van de binnenstad komen te liggen. Is dit gek? Ja, heel gek zelfs, zo leert een referentieonderzoek naar 121 West-Europese steden door RVDB/Lightrail.nl, onlangs bekend gemaakt op de Dag van de Light Rail (21 januari 2010). De meeste systemen combineren de bestemming (hoofd)station met die van (stads)centrum (113 van de 121).
RijnGouwelijn West niet echt urgent Kaart:
www.randstadurgent.nl (november 2009): 22 projecten
uit Randstad Urgent, Nieuwe definitie van light rail Afbeelding: (C) RVDB/Lightrail.nl (Rob van der Bijl) Amsterdam oktober 2009 Light rail staat voor exploitatie op basis van één of meerdere infrastructuren. OVMagazine meldt 15 oktober 2009 het volgende nieuws. Er is een nieuwe definitie van light rail: 'railgebonden openbaar vervoer voor steden en stedelijke regio's dat in tegenstelling tot trein en metro geschikt is om op te nemen in de openbare ruimte en te mengen met het wegverkeer'. Die definitie is opgesteld door Rob van der Bijl van lightrail.nl in overleg met emeritus-hoogleraar Maurits van Witsen en Jan Baartman van ProRail. Deze drie voorvechters van light rail benadrukken in de notitie 'Uitweg uit de Spraakverwarring' dat light niet zozeer betrekking heeft op het gewicht van de voertuigen als wel op het flexibele karakter van de infrastructuur en exploitatie. De nieuwe definitie is gepresenteerd op het jaarcongres van Railforum. Lightrail.nl
presenteert een 'vintage' pagina Lightrail.nl onderzoekt de betekenis van 'vintage' tram- en light rail projecten. De eerste case studie is de 'Elektrische Tram' ('Elektriske Sporvei') van Bergen (Noorwegen). Klik hier... Light rail voor Noord-Zuidlijn?
Bouwplaats voor de Noord-Zuidlijn bij het hoofdstation in Keulen. Behalve door een geheel andere bodemsamenstelling dan in Amsterdam, verschilt het project in Keulen met name door het feit dat de tunnel niet bedoeld is voor een lokale metro, maar voor een regionaal sneltramnet Het is maar de vraag of een lokale metrolijn voldoende waarde heeft voor verstedelijking en mobiliteit op een regionale schaal. Maar volgens de Commissie Veerman moet de Noord-Zuidlijn gewoon worden afgebouwd. Van verschillende zijden worden kanttekeningen bij deze conclusie geplaatst. Met name zijn de mogelijkheden voor light rail niet voldoende, of eerlijk gezegd helemaal niet onderzocht. In opdracht van SP heeft het bureau TransTec (juni, 2009) een voorstel uitgewerkt voor een 'pre-metro', dat wil zeggen een tramlijn die van metro-infrastructuur, maar ook van (bestaande) trambanen gebruik maakt. Ook professor Maurits van Witsen ziet kansen voor een sneltram. Hij wijst behalve op kostenbesparing op mogelijkheden om de Noord-Zuidlijn gefaseerd aan te leggen, en ook verder de regio in te trekken. Tram uit gebiedsontwikkeling in Gouda
Tram in Groningen Fotomontage: (C) www.3d.groningen.nl, februari 2009 De tram keert definitief in Groningen terug. Er zullen twee lijnen in de stad worden aangelegd. De opening van lijn 1 is voorzien in 2014. Na 2020 is het de bedoeling dat via hoofdspoor verder de regio wordt ingereden. Daarom staat het project ook bekend als 'RegioTram'. Complementair aan het tramproject zal ook het regionaal vervoer per trein sterk worden verbeterd. Het tracé van lijn 1 loopt van het Groninger Hoofdstation via de Grote Markt naar Zernike, het universiteitscomplex aan de noordkant van de stad. Lijn 2 verbindt het Hoofdstation met het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en het sport- en recreatiegebied Kardinge, alsmede de gelijknamige woonwijk. De komende jaren gaan er daarnaast meer treinen rijden tussen Assen en Groningen en Groningen en Leeuwarden. Regiotram voor Zwolle-Kampen Fotomontages: (C) Light Rail Atlas/ProRail c.s., januari 2009 De provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen, alsmede Prorail hebben bekend gemaakt, dat in 2012 een tram gaat rijden op de daartoe om te bouwen spoorlijn tussen Zwolle en Kampen. Volgens het plan gaat de tram 4 keer per uur rijden. Naast de twee bestaande stations kunnen reizigers straks ook in- en uitstappen bij de nieuw te realiseren haltes Veerallee, Voorsterpoort, Stadshagen, Werkeren en Kampen-Oost. Provinciale Staten van Overijssel en de gemeenteraden van Zwolle en Kampen nemen naar verwachting in maart 2009 een definitief besluit over het voorstel van de colleges van GS en B&W. Volgens ProRail is de Regiotram iets groter, comfortabeler en sneller dan een stadstram. De Regiotram kan 100 km/uur rijden, terwijl een gewone tram maximaal 70 km/uur rijdt. De Regiotram kan daardoor zowel in de stad rijden en ook de afstand tussen Zwolle en Kampen snel overbruggen. Weense proloog in Utrecht Foto's: (C) Light Rail Atlas/Rob van der Bijl, Utrecht, 3 december 2008 Kaartfragment: gemeente Utrecht, GVVP 2005-2020 In januari 2009 zou op de Nieuwegeinlijn een aanvullende tramdienst in de spitsuren starten tussen Nieuwegein Centrum en Utrecht. De dienst is een initiatief van de Bestuursregio Utrecht (BRU) die daartoe tweedehands trams uit Wenen heeft aangeschaft. De nieuwe tramdienst vormt een 'Weense proloog' van grootscheepse vernieuwingen. De komende jaren zal in opdracht van BRU de Nieuwgeinlijn worden verbouwd en geëxploiteerd gaan worden met lagevloertrams. Bovendien gaan BRU en de stad Utrecht werken aan een tramverbinding tussen Centraal Station en De Uithof ('om de zuid'). Laatste nieuws: aanvullende tramdienst gaat niet eerder dan september 2009 van start. Light Rail Portland (OR) expandeert
Het light rail systeem van Portland, Oregon (V.S.) zal de komende jaren sterk uitbreiden en aldus de regionaal-ruimtelijke ontwikkeling verder ondersteunen. Naar verwachting wordt september 2009 de nieuwe lijn van Clackamas County, via Milwaukie naar Zuidoost Portland geopend. Het nieuwe tracé loopt langs de Interstate 205. In de binnenstad wordt in 2009 ook een nieuw light rail tracé in gebruik genomen, aangeduid als 'Portland Mall'. Vanaf hier zal in 2015 in zuidelijke en noordelijke richting verder de regio in worden gereden. Ook de stadstram wordt uitgebreid, met een nieuwe lus over de rivier en mogelijk een zuidelijke verlenging naar Lake Oswego. In februari 2009 wordt WES geopend, een nieuwe regionale trein langs bestaand spoor op een tangentiële route van Beaverton (met transfer op light rail), via Tigard en Tualatin naar Wilsonville.
Toyama Case Studie Aalmarktproject in Leiden van de baan Kaart: (C) Light Rail Atlas, bewerking documentatie gemeente leiden, mei 2008 Het Architectenweb meldt het volgende. "De gemeente Leiden en Bouwfonds MAB beëindigen hun samenwerking in het Aalmarktproject. Dat heeft het college van de Sleutelstad besloten. Reden voor de beëindiging is een discussie die onlangs is ontstaan over de oorspronkelijke uitgangspunten en het ambitieniveau. Het niet aanleggen van de RijnGouweLijn door de Breestraat vormt daarbij het belangrijkste twistpunt." Kortom een duidelijke aanwijzing dat gebiedsontwikkeling niet van de grond komt als een tracé (Hooigracht dus) verkeerd wordt gekozen. Rob van der Bijl (LRA & Lightrail.nl) heeft in opdracht van Bouwfonds onderzoek gedaan naar de samenhang tussen gebiedsontwikkeling en openbaar vervoer. Download de beide dossiers hier... Tram
Maastricht - Hasselt Montage: (C) Light Rail Atlas, De tram rijdt via de bestaande, aan te passen spoorlijn uit Lanaken langs het te ontwikkelen Belvédère in het noordwesten van Maastricht. Er zijn twee opties op verder in de stad door te dringen. Tussen Maastricht en het Belgische Hasselt gaat een tram rijden. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) en zijn Vlaamse collega zijn dit maandag 23 juni overeengekomen. Volgens de Nederlandse provincie Limburg kan de tram medio 2012 rijden. De Belgische overheid heeft de financiering reeds rond. Aan Nederlandse zijde heerst wat dit betreft nog onduidelijkheid. In Maastricht worden twee opties onderzocht om naar de binnenstad te rijden: via de Boschstraat/Markt of een route over de Maasboulevard. RandstadRail naar Leiden?
HTM presenteert LANS Foto: (C) Light Rail Atlas/Kees Pronk, Zoetermeer, 1 januari 2008 LANS staat voor 'leefbaarheid', 'activiteiten', 'netwerk' en 'samenwerking'. In het kader van LANS stelt de HTM voor om op sommige plaatsen light rail te gebruiken in plaats van stoptreinen. In de Randstedelijke Zuidvleugel denkt de HTM aan een light rail verbinding Gouda-Den Haag en in een later stadium tussen Zoetermeer en Bleiswijk.
Tram en kunst in Nice
Elektrische tram tussen Zwolle en Kampen serieuze optie
1500 kilometers nieuwe tramwegen in Frankrijk Foto: (C) Light Rail Atlas/Rob van der Bijl, Montpellier, 26 oktober 2007 Lijn 2 is een groot succes en zal naar de regio van Montpellier worden verlengd. Jean-Louis Borloo, de Franse minister van milieu, heeft voor 2020 de bouw van 1500 km nieuwe tramwegen aangekondigd, om zo zijn groene politiek uit te werken. Provincie zet RijnGouwelijn door Montage & foto: (C) Light Rail Atlas/Rob van der Bijl, 24 mei 2006 Regio van RGL op de Nieuwe Kaart van Nederland (legenda...), waarop alle ruimtelijke ontwikkelingen en plannen zijn weergegeven. Inzet: LUMC, één van de belangrijkste regionale bestemmingen langs de lijn. De impasse waarin de RijnGouwelijn is terecht gekomen is veel meer dan een simpele ruzie tussen gemeente Leiden en provincie Zuid-Holland. Het gaat om de toekomst van het regionale bestuur en daarmee ook om de sociaal-economische toekomst van de Leidse regio. Infrastructuur zoals de RGL is voor die toekomst van eminent belang, hetgeen de gemeente Leiden vooralsnog lijkt te ontgaan. Laatste nieuws: de provincie heeft steun gekregen van de Statencommissie Mobiliteit, Kennis en Economie (MKE), die adviseert provinciale doorzettingsmacht te gebruiken om een voor de gemeente bindend besluit te nemen. De Fietsersbond en de reizigersbond Rover blijven ondertussen de RGL tegenwerken (heel curieus, LRA komt hierop nog terug!), maar winkeliers, horeca-ondernemingen, culturele instellingen, scholen en de universiteit willen dat de provincie het plan alsnog doorzet. Zij vrezen voor de bereikbaarheid van de binnenstad als de RGL zou sneuvelen Inmiddels is het college gevallen en opteert het CDA voor het tracé door de Breestraat. Nieuwe kansen voor tram in Utrecht Foto: (C) Light Rail Atlas/Rob van der Bijl, 9 september 2007 De tram uit Mulhouse op het stadstraject in de Utrechtse wijk Kanaleneiland In Utrecht lijkt warempel een nieuwe toekomst voor de tram weggelegd. Symbolisch hiervoor is het bezoek begin september 2007 van een tram uit Mulhouse. Uit een recente studie van 'HTM Consultancy' blijkt dat met de bouw van een nieuwe tramlijn van Utrecht Centraal naar de Uithof circa 55 miljoen euro is gemoeid. Wethouder De Weger denkt verder aan doorgaande lijnen naar Zeist en Vianen. De huidige tramlijnen naar Nieuwegein-Zuid en IJsselstein moeten sowieso gerenoveerd worden. De nieuwe Utrechtse tram heeft een lage vloer en wordt geïntegreerd in zijn stedelijke context. Ook wordt pragmatisch gebruik gemaakt van busbanen.
RandstadRail: wat ging er verkeerd? Nijmegen overweegt een Tram Foto: (C) Light Rail Atlas/Rob van der Bijl, Nijmegen, 12 april 2007 De tram kan gebruiken maken van de (dan aangepaste) busbaan tussen station en Heyendaal. Juni
2007 - De stadregio Arnhem Nijmegen heeft in samenwerking met de gemeente
Nijmegen de mogelijkheden onderzocht van een tramlijn tussen het universitair-medisch
complex Heyendaal in het zuiden van de stad en het hoofdstation, doorlopend
naar Plein 1944 in het centrum. Tram naar Zeeland Woensdag
4 april 2007 heeft op de grens van Zuid-Holland en Zeeland de officële
opening plaatsgevonden door de burgemeesters van Goedereede (Ouddorp)
en van Schouwen-Duiveland van een nu interprovinciale tramlijn. Het
trammuseum in Ouddorp heeft de in 1996 geopende toeristische tramlijn
van de RTM namelijk verlengd vanaf Port Zélande naar Middelplaat
Haven in Zeeland. De RTM is nog in gesprek met andere partijen over
mogelijke uitbreiding verder in Zeeland.
Het mirakel van Twello
In december 2006 zijn in de regio 'Stedendriehoek' vier stations geopend, namelijk in Twello, Voorst/Empe en Apeldoorn (De Maten en Osseveld). Gemerkt als 'Openbaar Vervoer Stedendriehoek' verzorgen nieuwe feederbuslijnen voor de aan- en afvoer van passagiers. Raymond Linssen gaat nader in op dit 'mirakel' en constateert het probleem hoe een goede afweging te maken valt tussen de regionale functie en de nationale functie van het spoor.
RijnGouweLijn serieus in gevaar
Tram
in Limburg
Meer nieuwe TramTrain 'conversie stijl' projecten in 2006
Behalve RandstadRail zijn in 2006 nog twee TramTrain-projecten geopend.
Net als Den Haag-Zoetermeer gaat het om conversie van een bestaande
spoorlijn naar tramlijn. In april dit jaar startte de dienst van "Portram"
op de verbouwde havenspoorlijn van Toyama. De nieuwe tram wordt geëxploiteerd
door 'Japan Railway Group'. Binnen enige tijd zal de lijn worden verbonden
met het bestaande stadstramnet. Dit project lijkt een nieuw Japans light
rail tijdperk in te leiden.
Portlands streetcar weer verlengd
Geen A6-A9, maar light rail
Hoogwaardig openbaar vervoer in middelgrote stedelijke regio's Het meeste onderzoek naar openbaar vervoer is gericht op grote steden en metropolen. Maar de resultaten en gevonden oplossingen van dit soort onderzoek zijn niet noodzakelijkerwijs geschikt voor kleinere steden. Het HiTrans -project laten zien hoe middelgrote steden hoogwaardig openbaar vervoer kunnen realiseren. Openbaar vervoer is in samenhang met andere factoren beschouwd, zoals ruimtelijke ordening en stedebouw. Het benutten van bestaande rail-infrastructuur vormde een centraal onderwerp van het project, inclusief 'light rail', 'TramTrain', 'TrainTram' en andere state-of-the-art technologieën. Alhoewel rail-techniek een belangrijk onderwerp vormde, werd in het pHiTrans-project ook onderkend dat bussen een niet te onderschatten rol spelen in middelgrote steden. Voor informatie en documentatie: klik hier... Terug naar de top van deze pagina.
Alle foto's en tekst: (C) RVDB, Amsterdam 1997-2011
|
|
Meer hoogtepunten
|