Definities
Overzicht en discussie
Foto: (C) Light Rail Atlas/Rob van der Bijl
Michigan City (Indiana, VS), 8 augustus 2007
Geen light rail, maar toch gaat deze trein van de 'South
Shore Line' (van Chicago naar South Bend) als een 'tram' door de straten
van downtown Michigan City.
Definities
blijken veel discussie op te roepen. Klik hier
om meteen naar de discussiebijdragen aan de onderkant van deze pagina
te gaan.
Ondertussen lijkt de term 'light train' in Nederland goed ingeburgerd,
met de nadruk op 'in Nederland', want de term roept buiten ons land
nog steeds verbazing op; het polderengels is vaak niet te begrijpen.
Onze Amerikaanse collega's moeten glimlachen, voor hun is een 'light
train' iets dat op een kermis rijdt, of een speelgoedachtige treintje
in een pretpark.
Verzamelnaam
Foto: (C) Light Rail Atlas/Rob van der Bijl
Sacramento (USA), zomer 1994
Het
Amerikaanse begrip 'Light Rail' is een verzamelnaam voor verschillende
vervoertechnieken die tussen tram en trein in zitten. Het materieel
is licht en heeft altijd een tramachtig karakter. Maar het is wel in
staat om - net als de trein - langere afstanden te maken dan de tram.
Met Light Rail worden de voordelen van tram en trein gecombineerd en
de nadelen vermeden. De relatief kleine halteafstanden van Light Rail
maken een meer verfijnde stedenbouwkundige ontwikkeling mogelijk. Daarnaast
biedt de aanleg van Light Rail in een bestaande stad kansen om de kwaliteit
van de openbare ruimte op te voeren.
De laatste jaren wordt dan ook veel gesproken over Light Rail. Zo betoogt
M.G. van den Heuvel in zijn in november 1997 verschenen proefschrift
'Openbaar Vervoer in de Randstad' dat met Light Rail een aantal van
de mobiliteitsproblemen waar Nederland mee worstelt, kan worden opgelost.
Volgens Van den Heuvel juist vanwege die combinatie van tram- en treinvoordelen.
Verschillen
Iedereen
kan een bus van een trein onderscheiden. Maar wie geen specialist is,
zal het moeilijk vinden de fundamentele verschillen tussen tram, sneltram,
metro, trein en bus te benoemen. Om een antwoord te kunnen vinden op
de vraag hoe alle reizigers op de meest doelmatige manier vervoerd kunnen
worden, zijn die verschillen in karakteristiek tussen de vervoertechnieken
echter van groot belang.
De trein heeft een eigen baan en bestaat uit zwaar materieel dat hoge
snelheden kan bereiken en een grote capaciteit bezit. Maar de trein
trekt langzaam op en heeft een grote boogstraal, en de eigen baan is
duur. Daarom is een trein lang niet overal een geschikt vervoermiddel.
De tram is veel flexibeler, maar wordt bij lange afstanden te weinig
comfortabel en te langzaam.
Trein?
Foto: (C) Light Rail Atlas/Rob van der Bijl, Doetinchem 21 juni 2004
Volgens
Marnix Bruggeman passen projecten waarin licht spoorwegmaterieel op
(lokaal)spoorlijnen wordt ingezet echter niet binnen definities van
Light Rail. Naar aanleiding van het project in de Gelderse Achterhoek
- aanvankelijk aangeduid als IGO+ - schrijft Bruggeman in het tijdschrift
Personenvervoer van juni 1998 namelijk het volgende:
"De benaming 'light rail' is in de letterlijke zin van 'licht materieel'
correct. Van een echt light rail-concept waarbij sprake is van verknoping
van spoorlijnen, tramlijnen en niet meer gebruikte sporen is in de Achterhoek
echter geen sprake. Het enige light rail-element is de voorgenomen opening
van een nieuwe halte in Winterswijk bij het Beatrix Ziekenhuis. Niettemin
noemt Verkeer en Waterstaat IGO+ als één van de zes experimenten met
light rail, naast RandstadRail (Den Haag/Rotterdam), Randsstadspoor
Utrecht, KAN (Knooppunt Arnhem - Nijmegen), Rijn-Gouwe (tram-trein Katwijk
- Leiden - Alphen) en Zuid-Limburg."
Train?
Talent van
de EuregioBahn,
geprojecteerd in de openbare ruimte van Aken (Peter Strasse)
Begin
2001 suggereert Frans Blanker aan LRA om het begrip 'Light Train' in
de discussie te betrekken. Blanker is destijds intensief betrokken geweest
bij het project in de Achterhoek. Light Rail is daar inderdaad eerst
en vooral een lichte trein op het spoor.
Toch lijkt hier het kind met het badwater te worden weggegooid. Ook
bijvoorbeeld de lichte treintjes van Syntus in de Achterhoek zouden
als echte Light Rail daadwerkelijk kunnen worden geïntegreerd in
de openbare ruimte. Het plan van Aken kan hier als voorbeeld dienen.
Tram
De
belangrijkste eigenschappen van Light Rail, zoals licht, relatief simpele
baan, eenvoudige exploitatie, desgwenst integreerbaar met het gewone
verkeer, etc. gelden ook voor een tram. Met andere woorden, tram is
een vorm van Light Rail.
Light Rail
Foto: (C)
Light Rail Atlas/Rob van der Bijl
Aigle (CH), 19 augustus 1999
Niet
elke Light Rail is echter een tram. Als een trein licht is uitgevoerd,
eenvoudig wordt bediend, en tot op zekere hoogte in de openbare ruimte
en het gewone verkeer is opgenomen, dan is er zeker sprake van een vorm
van Light Rail. Vanoudsher is dit soort Light Rail te vinden in Zwitserland,
Amerika en Japan. Aken (gepland) en Zwickau (gerealiseerd) daarentegen
vormen actuele voorbeelden in Duitsland.
Discussie
Doorsnede
van het stadstraject in Zwickau:
combinatie van RegioSprinter en stadstram
Velen
schreven ons de afgelopen jaren over de definitiekwestie. Hieronder
hun mails.
Dieke
Nederbragt
Beste Rob,
Vanuit mijn werk heb ik met het spoor te maken en ben ik op dit ogenblik
veel met RandstadRail in Den Haag bezig. Van hieruit merk ik dat de
term light rail te pas en te onpas gebruikt wordt. Vandaar dat ik jullie
discussie over de naamgeving in de light rail atlas een interessante
vind. De naam sneltram vind ik echter weer te veel op de tram slaan
en past niet met het RET materieel op de RandstadRail. De naam tramtrein
is wat dat betreft veel beter maar is geen term die sprekend is.
In het kader van de discussie wil ik een voorstel toevoegen. RandstadRail
is wettelijk een lokaalspoorweg, een lichte infra die als spoorweg beveiligd
is en vergelijkbaar met de metro. Anderzijds is het materieel geschikt
om als tram in de stad te rijden op de tramspoorweg. Als we lokaalspoorweg
en tramspoorweg samenvoegen krijg je 'lokaalspoortramweg'. Het is wel
een lange naam maar hij is wel sprekend en ligt gemakkelijk in het gehoor.
Is dit wat om aan de discussie toe te voegen.
Dieke Nederbragt
Michiel
van Bokhorst
Beste Lightrail Atlas,
Ik las het stuk over definities van tram, trein, lightrail etc. Allereerst
de opmerking dat lightrail aan elkaar is geschreven door Stichting Nederlands.
Dit is correct, light rail is fout gespeld. Zie ook de website van Van
Dale. Die geeft wel een interessante definitie voor lightrail:
light·rail (de ~) 1 verzamelnaam voor snel en frequent railtransport
met licht materieel, zoals tram en metro, als alternatief voor treinverbindingen
in en tussen grote agglomeraties.
Met vriendelijke groet,
Michiel van Bokhorst
Genootschap
Onze Taal In de zomer van 2006 vraagt dit genootschap in het gelijknamige
maandblad om een ander woord voor light rail te bedenken. De uiteindelijke
winnaar stelt de term sneltram voor en krijgt van de Stichting LOUT
(Let Op Uw Taal) een boekenbon van 25 euro.
Stichting
Nederlands Deze stichting publiceert in april 2005 de 'Woordenlijst
onnodig Engels', '2400 x liever Nederlands'. Voor het zelfstandig naamwoord
light rail (door de samenstellers echter aan elkaar geschreven) worden
twee Nederlandse versies voorgesteld, als volgt: "lightrail(verbinding)
z.nw. tramtrein, sneltram".
Wim
Beukenkamp (Rijkswaterstaat/Adviesdienst Verkeer en Vervoer) pleit
er voor om de term "sneltram" nieuw leven in te blazen. Verder
gaat hij in op de geschiedenis van de term 'light rail' en gunt hij
ons een blik in de keuken van wettelijke regimes waaronder Light Rail-toepassingen
in de nabije toekomst zullen vallen. Als de nieuwe Spoorwegwet van kracht
zal zijn, kunnen spoorwegen met beperkte snelheid opgewaardeerd worden
naar gewone spoorweg of juist omgezet in een tramweg.
"De term "light rail" verscheen als eerste in Noord-Amerika
eind jaren zeventig, kort daarna gevolgd door het Verenigd Koninkrijk
begin jaren tachtig van de vorige eeuw. Reden was dat metro een vlag
was, die de lading voor dit soort systemen niet dekte, omdat een metrosysteem
zich wereldwijd kenmerkt door een volledig van het overige verkeer afgescheiden
baan. Dat hoeft bij stedelijke railsystemen niet altijd het geval te
zijn. De tram of trolley werd in de Angelsaksiche landen vereenzelvigd
met totaal verouderde trams (in het VK doorgaans dubbeldekkers) uit
het begin van de twintigste eeuw, die niet zelden tot het eind van de
klassieke trambedrijven in de jaren veertig en vijftig dienst hebben
gedaan. Er kleefde derhalve een imago-probleem aan het begrip tram of
trolley , althans in de VS, Canada en het VK.
Wettelijk bestaat de term "light rail" in Nederland niet,
maar door het inmiddels wereldwijde spraakgebruik wordt deze hier toch
gehanteerd in de betekenis van een voorstadsrailbedrijf, geschikt voor
integratie met overig wegverkeer. Dat kan zonodig een opgewaardeerde
klassieke stadstram of voorstadstram (interlokale tram) omvatten (denk
aan de voormalige elektrische interlokale tramnetten in Noord-en Zuid-Holland,
bekend onder de naam "Blauwe Tram" en "Gele Tram"
en de vroegere elektrische tramlijnen Utrecht-Zeist en Amersfoort-Zeist-Arnhem),
maar ook tramexploitatie over hoofdspoor met aangepast materieel.
Op het gevaar af dat dit wederom tot spraakverwarring leidt, moet nog
een verder onderscheid gemaakt worden tussen light rail volgens de Spoorwegwet
(1875) of de Locaalspoor - en Tramwegwet (1930), en light rail vallend
onder het regime van de Wet Personenvervoer (2000) en de Wegenverkeerswet
(1990).
Resumerend
zijn er voor 'light rail' de volgende wettelijke regimes mogelijk in
Nederland:
Hoofdspoorweg (Spoorwegwet
regime, Reglement Dienst Hoofd- en lokaalspoorwegen (RDHL), eigen baan,
maximale beveiliging en sterk gereguleerde exploitatie).
Lokaalspoorweg (Lokaalspoorwegwet
regime, Reglement Dienst Hoofd- en lokaalspoorwegen (RDHL), eigen baan,
vereenvoudigde beveiliging en exploitatie).
Stadsspoorweg (Lokaalspoorwegwet
regime, Metroreglement, ook wel aangeduid als metro: een geheel van
het overige verkeer afgescheiden spoorwegsysteem voor reizigersvervoer
in stedelijke gebieden).
Tramweg (Tramwegwet
regime, Tramwegreglement, zeer sterk vereenvoudigde beveiliging, kan
in de openbare weg gelegen zijn).
Stadstramweg (Wet
Personenvervoer 2000, WVW-regime, geen beveiliging noodzakelijk).
Daarom
geef ik in overweging voor het light rail met een stadsspoorwegachtig
karakter, de enige tijd in zwang geweest zijnde Nederlandse term "sneltram"
nieuw leven in te blazen. De overige light rail systemen (in meer of
mindere mate geëvolueerde klassieke stadstrams) worden vervolgens
aangeduid met "stadstram". Daar waar de term "tram"
gebruikt wordt, heeft dit betrekking op beide systemen.
In dat kader moet nog genoemd worden dat in de nieuwe Spoorwegwet op
dit punt volledige helderheid gaat ontstaan: alle lokale tramwegen en
metro's worden na het van kracht worden van deze wet onder het regime
van de Wet Personenvervoer 2000 en de Wegenverkeerswet 1994 (uiteraard
niet voor metro's) gebracht. Spoorwegen met beperkte snelheid worden
in dat kader ofwel opgewaardeerd naar gewone spoorwegen of omgezet in
een lokale tramweg.
Het Metroreglement en het Tramwegreglement zullen daarbij moeten worden
aangepast aan artikel 88 van de nieuwe Spoorwegwet, waarbij zij worden
herzien in de vorm van een AMvB, analoog aan een AMvB die het RDHL gaat
vervangen voor het hoofdspoor."
(20 augustus 2002)
Maurits
van den Toorn (Staatscourant, Op de Rails, Tram-Jaarboek) nuanceert
de betekenis van het begrip tram en stelt, net als Wim Beukenkamp, voor
het weer gewoon over 'sneltrams' te hebben.
'Niet elke light rail is echter een tram'. Maar is elke tram dan
wel een light rail, zo kan de tegenvraag luiden? Mijns inziens is het
antwoord overigens nee, omdat er nogal wat verschillende vormen van
'tram' bestaan, variërend van de klassieke stadstram op straat tot sneltrams
à la de Nieuwegeinlijn. In dit verband: waarom in plaats van de zo langzamerhand
wat inflatoire term light rail niet het klassieke sneltram in ere hersteld?
Het is natuurlijk wel even wennen om weer een gewoon Nederlands woord
te gebruiken (hoewel 'tram' eigenlijk ook Engels is), en het geeft m.i.
beter aan waar het om gaat: snel en comfortabel railvervoer op afstanden
tot pakweg 30/40 kilometer dat (mede) gebruik maakt van de openbare
ruimte. De bekendste en best functionerende light rail-systemen zijn
tenslotte ook voortgekomen vanuit trambedrijven (Karlsruhe, Keulen),
dan wel opgezet met een sterke tram-component (Saarbrücken, Birmingham,
Londen, etc).
Goed voorstel van Maurits. Niettemin lijkt het ons niet verkeerd om
trams als Light Rail te beschouwen, juist omdat er verschillende vormen
van bestaan, beter gezegd, omdat het fenomeen tram niet eenduidig gedefinieerd
kan worden. Zo rijden in Japan heel veel trams, maar kent de Japanse
taal geen specifieke aanduiding voor tram.
(18 mei 2001)
Frans Blanker (MuConsult BV) wijst ons op het nieuwe voorbeeld
Aken, dat maar weer eens bewijst hoe flexibel en veelzijdig Light Rail
kan zijn. De bijdrage van Blanker nuanceert overigens treffend de opmerkingen
van spoorwegpublicist Harry Hondius eerder op deze pagina.
Een wellicht interessante ontwikkeling op het gebied van light rail
gaat plaatsvinden in Aachen. Zoals je ongetwijfeld weet wordt daar al
lange tijd gediscussieerd over de introductie van light rail. In eerste
instantie werd gedacht aan een Karlsruher Modell, waarbij diverse bestaande
en buiten gebruik gestelde spoorlijnen met elkaar verbonden zouden worden
via enkele stadstrajecten. Daarbij was zelfs sprake van een "nieuwe"
tramlijn naar Vaals (oude lijn 5!) en Heerlen (via bestaande spoorlijn).
VerkehrsConsult Karlsruhe heeft hier in '95 of '96 nog eens een onderzoek
naar gedaan. De stokkende besluitvorming leidde uiteindelijk tot uitstel,
is dus afstel.
Inmiddels is een nieuw project naar voren gekomen, Euregiobahn geheten.
In dit project wordt gebruik gemaakt van het Zwickauer Modell, waarbij
dieseltreinen de stad inrijden. Op 1.9.1999 is hiertoe een verdrag getekend
tussen de betrokken partijen. De verdere tijdplanning is: 2001: start
exploitatie op lijnen Heerlen - Aachen Hbf - Stolberg Hbf - Stolberg-Hammer,
voorlopig met 3-delige Talenten van de DB (serie 643.0); 2003: start
exploitatie met vleugeltreinen (splitsen en combineren) op de diensten
Heerlen / Mönchen-Gladbach / Alsdorf - Herzogenrath (splitsen c.q combineren)
- Aachen Hbf - Stolberg Hbf (splitsen c.q. combineren) - Stolberg-Hammer
/ Weisweiler / Düren; 2005: ingebruikname traject Alsdorf - Aachen Bushof,
deels als dieseltramlijn. Voor de exploitatie van dit net zijn 26 tweedelige
Talenten besteld (serie 643.1), die zowel voldoen aan de eisen van BOStrab
als EBO. Tzt zullen deze de DB-talenten vervangen. De vloerhoogte van
de nieuwe Talenten bedraagt 550 mm, zodat op het stadstraject hoge perrons
worden aangelegd. Meer info is te vinden op: http://www.avv.de/avv/frameset.html
en op http://www.avv.de/avv/euregiobahn/index.html.
Light rail Atlas zal de ontwikkelingen in Aken blijven volgen.
(5 april 2001)
De spoorwegpublicist Harry Hondius (o.a. in Stadtverkehr) verwijt
LRA bij te dragen aan de "confusie" over de definites
van Light Rail. Volgens Hondius is de LINT41 met een gewicht van 585
kg/m2 "een heel gewoon dieseltje"; hij verwijst bijvoorbeeld
naar de Buffel (zware dieseltrein) met slechts een gewicht van 546 kg/m2.
Harry Hondius beschouwt van de nieuwe generatie diesel Light Rail alleen
de RegioSprinter als echt licht.
Hondius doet wat helaas velen doen, namelijk de Amerikaanse term 'light'
letterlijk vertalen als 'licht', in de zin van 'gering gewicht'. Afgezien
van het feit dat Light Rail-voertuigen doorgaans aanzienlijk lichter
zijn dan spoorwegmaterieel, onder meer omdat hun oppervlakte geringer
is, betekent 'light' echter veel meer.
Light Rail staat voor een lichte exploitatie van materieel en baan.
Light duidt ook op lichte, overzichtelijke en makkelijk te bedienen
voertuigen. Light slaat daarnaast ook op een lichte baan, desgewenst
onderdeel van de openbare ruimte, en als het niet moet of kan een baan
die geen barrière vormt.
Kortom Light Rail staat voor een lichte, flexibele op rail-gebaseerde
OV-techniek. Een techniek waarvan zowel bouw als exploitatie een veel
minder zware financiële last betekenen, dan in het geval van de
klassieke metro, of vertrouwde spoorweg.
(februari 2001)
Terug
naar de top van deze pagina.
|
|
Brochure
In
de brochure
'Uitweg uit de Spraakverwarring' (Railforum, februari 2010) wordt de
volgende definitie gegeven: "Light rail is een railgebonden
vorm van openbaar vervoer dat gebruikt wordt op de schaal van de stedelijke
regio en de stad. In tegenstelling tot trein en metro is light rail
per definitie geschikt om tot op zekere hoogte te integreren in de openbare
ruimte en desgewenst te mengen met regulier wegverkeer."
Download 'Uitweg uit de Spraakverwarring' hier...
|