SPECIALE AANDACHT VOOR...
door Raymond Linssen
...het mirakel van Twello, maart 2007
Op
17 mei 2006 was de bouw van de vier stations in Twello, Voorst/Empe
en Apeldoorn (De Maten en Osseveld) officieel gestart. In december
2006 zijn ze alle vier geopend. Gemerkt als 'Openbaar Vervoer Stedendriehoek'
verzorgen nieuwe feederbuslijnen voor de aan- en afvoer van passagiers.
Raymond Linssen gaat nader in op dit 'mirakel' en constateert het
probleem hoe een goede afweging te maken valt tussen de regionale
functie en de nationale functie van het spoor.
Stedendriehoek
op de Nieuwe Kaart van Nederland, NIROV (links)
Bediend door extra haltes aan het spoor (rechts)
Eindelijk,
na 55 jaar doet de Stationsstraat in het Gelderse Twello zijn naam
weer eer aan. Al die jaren spoorde er vier maal per uur een intercitytrein
op volle snelheid door de dorpskern, maar dorpsbewoners waren op buslijn
111 aangewezen om zich naar het nabije Deventer of Apeldoorn te begeven.
Maar sinds 10 december 2006 heeft de ruim 12.000 inwoners tellende
hoofdkern van de gemeente Voorst weer een heus station.
In een waar openbaar vervoersoffensief zijn er die dag in de Stedendriehoek
- de regio van Apeldoorn, Deventer en Zutphen waar Twello deel van
uitmaakt - vier nieuwe treinstations geopend. Grote trekker hiervan
is de provincie Gelderland, waar verkeersgedeputeerde Marijke van
Haaren zwaar inzet op het verbeteren van het openbaar vervoer. "Regio,
grijp je kans", zo moedigde de projectleider van de Nota
Mobiliteit de decentrale overheden zo'n twee jaar geleden aan. Dat
blijkt voor Gelderland niet aan dovemansoren te zijn gericht. De provincie
toont daadkracht en op 10 december konden er de nodige linten worden
doorgeknipt.
Maar
ook Gelderland loopt aan tegen de voor het Nederlandse spoor kenmerkende
verknoping tussen spoortrajecten met een grotendeels regionale functie
en het landelijke hoofdrailnet of kernnet. In theorie lijkt het zo
helder: het kernnet, waar de NS tot 2015 alleenheerser is, wordt centraal
aangestuurd, de provincie of regio krijgt de (aan te besteden) regionale
spoorlijnen onder haar hoede. Maar in de stadsregionale praktijk is
van zo'n strikte waterscheiding allesbehalve sprake.
Voor de regionale spoorlijn Apeldoorn-Zutphen, die is aanbesteed aan
NS-dochter Regions, treedt de provincie als opdrachtgever op. Hier
bepaalt Gelderland waar er nieuwe stations komen en dat er twee maal
per uur een trein rijdt. Maar Twello ligt aan het spoor tussen Apeldoorn
en Deventer en dat maakt nu eenmaal deel uit van het kernnet dat de
NS commercieel uitvent. "Het openen van nieuwe en kleine stations
past niet in de huidige strategie", zo beschrijft Van Haaren
de klantgerichtheid van de NS in OV-Magazine. Het had dan ook heel
wat voeten in de aarde voordat het Utrechtse politbureau een stoptrein
tussen de centraal aangestuurde, lucratieve intercity's duldde. "Ik
vond het overleg met NS moeizaam, maar wel constructief",
zo blikt de Gelderse gedeputeerde in datzelfde artikel terug met gevoel
voor eufemisme. Het mirakel van Twello is niettemin een feit
Om de
vernieuwingen in het Gelderse openbaar vervoer luister bij te zetten
mogen inwoners én bezoekers van de provincie dit jaar één
dag gratis van het openbaar vervoer in de provincie gebruik maken.
Al het openbaar vervoer? Nou nee, want dit aanbod geldt alleen in
de treinen en bussen van Arriva, Connexxion, BBA, Syntus en NS-dochter
Regions. Niet voor de NS. De nieuwsgierige reiziger die het nieuwe
station van Twello eens met eigen ogen wil aanschouwen moet dus gewoon
een treinkaartje kopen om op dat station uit te mogen stappen. Hoewel,
met enige moeite kan het wel gratis. Vanuit het eveneens nagelnieuwe
station Voorst-Empe, aan het aanbestede lijntje tussen Apeldoorn en
Zutphen, rijdt namelijk buurtbus 507 naar Twello. Héél
misschien zal zo'n reislustige Gelderse ingezetene zich tijdens die
busrit even afvragen of het adagium 'Centraal wat moet, decentraal
wat kan' ooit eens tot de burelen van het landelijke spoorbedrijf
zal doordringen...
Mail LRA voor vragen en commentaar.