Panorama...
door Lex Koetzier & Rob van der Bijl
Een
panoramische impressie van Nederlandse Light Rail. Het eerste nieuwe
na-oorlogse systeem, waarvan de bouw is gestart in 1975. Acht jaar
later werd de eerste fase geopend. En nu (1999), korte tijd voordat
het systeem zich uitbreidt en tegelijkertijd een grote beurt krijgt,
staat LRA op de brug van het Amsterdam-Rijnkanaal, en ziet: Light
Rail Landschap pur sang.
Wanneer de rails begint te zingen nadert binnen enkele seconden een
tram uit de richting van Nieuwegein. Enigszins gekanteld rijdt de
tram met een niet geringe vaart door de bocht, tegelijkertijd klimmend
naar de stalen brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Dit is echt een
SNELtram, maar, om nostalgische redenen toegerust met romantische
fluit die stamt uit het lang vervlogen tijdperk van de Blauwe Tram.
De brug trilt nog na als onze tram zich verder in de richting van
de stad Utrecht spoedt. De rust keert weer en de toeschouwer krijgt
de kans om zijn blik te verruimen. Een boot vaart bedaard onder de
brug door, terwijl in de verte het geruis van autosnelwegen merkbaar
wordt. Hier zijn we in een ambigue, overgangswereld. Trams, boten
en auto's pásseren slechts deze semi-stedelijke zone langs
het Amsterdam-Rijnkanaal die de Utrechtse wijk Kanaleneiland scheidt
van het uitgestrekte suburbia van Nieuwegein en verder. Er is noch
een tramhalte, noch een ligplaats. En de auto's in de omgeving blijven
in beweging. Toch is dit ongelijkvloerse kruispunt van tram en boot
geen non-plaats, maar een favoriete plek. Het staal van de rails en
het water van het kanaal vormen de basis van een echt landschap, waarin
de bouten van de brug mooi afsteken tegen het vage silhouet van autosnelwegen,
bedrijfsterreinen en sombere woningbouw uit de jaren zestig. Het is
een plek om bij stil te staan: om rond te kunnen kijken. En te luisteren,
want de rails begint weer te zingen. Er komt een tram uit Utrecht.
Mail LRA uw vragen en commentaar.