LAATSTE NIEUWS 2004-2010
U kunt altijd corresponderen
over het Laatste Nieuws! Vanaf 2008 zijn we selectiever geworden met
nieuwsberichten, minder vaak, maar belangrijker en geënt op de
samenhang tussen ruimtelijke ontwikkelingen en mobiliteit.
Kaartmontage:
(C) LRA,
oktober 2010
11 oktober 2010
RijnGouwelijn
gaat door. Maar hoe?
Afgelopen week heeft Leiden bakzeil gehaald en besloten alsnog met de
provincie mee te doen. De RijnGouwelijn gaat dus door. Maar hoe? Want
Leiden heeft meteen het voornemen geuit om een 'milieu-onderzoek' te
doen naar drie tracés (zie ook de kaart van LRA):
1.
Hooigracht-Langegracht, vastgelegd in bestuurlijke overeenkomst (2008);
2.
Breestraat, het aloude en beste tracé;
3.
Bestaand spoor om de stad.
Hiermee lijkt het project weer vertraagd, terwijl het tracé om
de stad reeds jaren geleden op goede gronden terzijde is geschoven.
Leiden wil kennelijk nog steeds niet inzien dat de kern van het project
de bediening van het Leidse centrum is.
Vorige
maand werd de zwakke positie van Leiden overigens al duidelijk toen
de Commissie Boele Staal (D66), notabene werkend in opdracht van de
gemeente Leiden, adviseerde het verzet tegen de RijnGouweLijn te staken.
Volgens Staal was niet meewerken "bestuurlijk niet wenselijk,
noch noodzakelijk en juridisch niet haalbaar".
Kaart:
(C) Projectbureau
RegioTram, september 2010
15 september 2010
RegioTram
voor Groningen
Medio september hebben de verantwoordelijke wethouders en gedeputeerden
van respectievelijk de stad en de provincie Groningen ingestemd met
het plan voor een RegioTram. De eerste fase zal bestaan uit twee lijnen
in de stad per 2016 (zie stadskaart op hoofdpagina van LRA). Een tweede
fase na 2020 zal in het teken staan van een regionale uitbouw, grotendeels
over hoofdspoor van de trein (zie kaart hierboven).
Foto:
(C) Light Rail Atlas/Kees
Pronk, Rotterdam, 21 augustus 2010
19 augustus 2010
Light
rail noodzakelijk voor Randstad
Enkele dagen nadat RandstadRail naar het Rotterdamse CS is verlegd,
benadrukt de Zuid-Hollandse gedeputeerde Asje van Dijk (in de Volkskrant)
opnieuw het belang van de Rijngouwelijn. Het is "niet zomaar
een tramlijntje" maar onderdeel van een "brede, strategische
visie op hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad". De lijn
moet worden 'verknoopt' met andere ov-projecten. "Anders loopt
het in de Randstad vast." Alle grote bouwplannen voor het noordelijke
deel van de provincie Zuid-Holland kunnen langs de tramlijn worden gerealiseerd.
Bovendien is de RijnGouwelijn onontbeerlijk om mobiliteitsproblemen
in de Randstad aan te pakken. Volgens Van Dijk is de Rijngouwelijn voor
de Randstad als geheel een even belangrijke voorziening als RandstadRail.
"In een rapport van 2007 wees de OESO er terecht op dat de Randstad
de internationale concurrentieslag met vergelijkbare agglomeraties verliest
als er hier geen goed, hoogwaardig OV-net komt."
Kaart:
Strasbourg.eu 'Horizon 2010 !'
Het hoofdstation van Straatsburg wordt al jarenlang bediend door tramlijnen
A en D die een halte onder het station bezitten. Er is nu ook een
lijn F gepland die op het stationsplein zal eindigen, maar later als
TramTrain naar de luchthaven wordt doorgetrokken. Het tramnet van
Straatsburg vormt een perfecte illustratie van onze bevindingen. Altijd
wordt én het hoofdstation én het stadscentrum bediend.
22 januari 2010
Tram
bijna altijd langs station naar centrum Medio
december 2009 is de eindhalte Moreelsepark van de sneltram in Utrecht
opgeheven. Uiteindelijk zal de tram wellicht geheel van de centrumzijde
van het Utrechtse Centraal Station verdwijnen en zal het nieuwe eindpunt
aan de achterzijde van het station, op honderden meters loopafstand
van de binnenstad komen te liggen. Is dit gek? Ja, heel gek zelfs, zo
leert een referentieonderzoek naar 121 West-Europese steden door RVDB/Lightrail.nl,
gisteren bekend gemaakt op de Dag van de Light Rail.
In Noord-West Europa is behalve de geplande situatie in Utrecht slechts
één voorbeeld aan te treffen waar de tram vanaf het station
niet naar het centrum rijdt, en dat is in Lille. Strikt genomen is dat
eigenlijk niet waar, omdat de ondergrondse eindhalte aan de voorzijde
van het kopstation Lille Flandre is gelegen en er een plan bestaat om
de tram door te trekken naar de stad. Samengevat: de meeste systemen
combineren de bestemming (hoofd)station met die van (stads)centrum (113
van de 121). De geplande situatie in Utrecht is dus zeer uitzonderlijk.
Foto:
(C) Light Rail Atlas/Kees
Pronk, Alphen, 12 december 2009
De oude Sprinter is al in de remise van Alphen gearriveerd om de nieuwe
tram te vervangen.
12 december 2009
Tram
voorlopig weg van Alphen-Gouda
Vanaf zondag 13 december 2009 komt er na een kleine zeven jaar een voorlopig
einde aan de inzet van de tram tussen Alphen aan den Rijn en Gouda.
De komende drie jaar gaat de NS de dienst verzorgen met Sprinters. De
frequentie gaat omhoog. Zo zal in de spitsuren vaker worden gereden.
Dat laatste valt toe te juichen, maar het is betreurenswaardig dat niet
serieus is overwogen om in de nieuwe situatie toch ook met trams te
rijden. Met het oog op de plannen met de RijnGouwelijn is dit ook een
verkeerd signaal aan het publiek. Bovendien blijkt met deze onderhandse
aanbesteding dat opnieuw belangrijke voortgang in het project niet wordt
gehaald. Het was immers de bedoeling de aanbesteding op te tuigen als
de eerste echte fase van de RGL, dus een nieuwe vervoerder, nieuwe trams,
nieuwe haltes. Wederom verliest het project tijd en ervaring.
Kaart:
www.randstadurgent.nl, november 2009
De 22 projecten uit Randstad Urgent (maar geen light rail!):
A4 Delft-Schiedam; Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere; Ontsluiting
Mainport Rotterdam (A15 MaVa); Verkenning Haaglanden; Rotterdam VooRUIT;
A13/A16; OV Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad; Capaciteitsuitbreiding
spoor Den Haag-Rotterdam; Randstad sleutelprojecten; OV-bureau Randstad;
Hof van Delfland; Draaischijf Nederland; Ruggengraat voor natuur en
recreatie; Schaalsprong Almere; Westflank Haarlemmermeer; Transitie
Greenports; Trekvliettracé (Den Haag Internationale Stad);
Amsterdam Connecting Trade; Stadshavens Rotterdam; Integrale Benadering
Holland Rijnland; Uitvoeringsallianties; Duurzaam bouwen in de Noordvleugel
Utrecht.
17 november 2009
RijnGouwelijn
West niet echt urgent
Voor de RGL West is nu door het ministerie 45 miljoen beschikbaar gesteld
- net genoeg voor een bus, de provincie zoekt nog minstens 55 miljoen
om toch een tram te kunnen realiseren. Dat vertelde vandaag de verantwoordelijk
gedeputeerde op een congres van 'Randstad Urgent' in de hermitage te
Amsterdam. Volgens het TNO heeft de Randstad vorig jaar zijn internationale
concurrentiepositie sterk verbeterd. De Randstad staat nu volgens TNO's
Randstadmonitor op de vijfde plaats. Maar LRA wil daar aan toevoegen
dat in de verzameling van 22 projecten uit Randstad Urgent geen enkel
nieuw of bestaand light rail project is opgenomen. Dus ontbreekt ook
de RGL en een voor de kustverbinding cruciaal project als de RGL West.
Bovendien blijkt dat volgens het Ministerie van V&W op basis van
de huidige inzichten in de reizigersaantallen het Rijk in haar bijdrage
ervan uit gaat dat volledige vertramming van het traject nog niet nodig
is. Niet urgent dus. Volgens de befaamde architect Rem Koolhaas die
ook in de hermitage sprak, kampt de Randstad met een 'dramatisch patroon
van versnippering'. Niet alleen door de vele bestuurslagen, maar ook
door de eindeloze voorsteden die de laatste decennia zijn gebouwd. Die
'permanente versnippering' is volgens hem 'niet efficiënt en niet
economisch'. Ook constateerde Koolhaas dat de Randstad er niet in slaagt
één sluitend openbaar vervoernetwerk te bouwen dat de
hele Randstad omvat.
Afbeelding:
(C) RVDB/Lightrail.nl (Rob
van der Bijl)
Amsterdam oktober 2009
Light rail staat voor exploitatie op basis van één of
meerdere infrastructuren.
15 oktober 2009
Nieuwe
definitie van light rail
OVMagazine meldt het volgende nieuws. Er is een nieuwe definitie van
light rail: 'railgebonden openbaar vervoer voor steden en stedelijke
regio's dat in tegenstelling tot trein en metro geschikt
is om op te nemen in de openbare ruimte en te mengen met het wegverkeer'.
Die definitie is opgesteld door Rob van der Bijl van lightrail.nl in
overleg met emeritus-hoogleraar Maurits van Witsen en Jan Baartman van
ProRail. Deze drie voorvechters van light rail benadrukken in de notitie
'Uitweg uit de Spraakverwarring' dat light niet zozeer betrekking heeft
op het gewicht van de voertuigen als wel op het flexibele karakter van
de infrastructuur en exploitatie. De nieuwe definitie is vanmiddag gepresenteerd
op het jaarcongres van Railforum'.
De volledige, letterlijke tekst van de definitie luidt als volgt: "Light
rail is een railgebonden vorm van openbaar vervoer dat gebruikt wordt
op de schaal van de stedelijke regio en de stad. In tegenstelling tot
trein en metro is light rail per definitie geschikt om tot op zekere
hoogte te integreren in de openbare ruimte en desgewenst te mengen met
regulier wegverkeer".
25 juni 2009
Weense
proloog in Utrecht (2)
De Weense trams zullen voorlopig niet gaan rijden op de Nieuwegeinlijn.
Het materieel is nog steeds niet goegekeurd door: IVW (Inspectiedienst
Verkeer en Waterstaat) en/of ProRail (nog steeds eigenaar van de infrastructuur).
LRA heeft tot op vandaag niet kunnen achterhalen hoe het precies zit.
Voorlopig blijft zo een belangrijke verbetering in de bereikbaarheid
van voorzieningen en andere economische functies in Utrecht achterwege.
17 juni 2009
Tram
in Groningen (2)
De gemeenteraad van Groningen heeft vandaag het tracé door
de binnenstad goedgekeurd en vastgesteld. Hiermee is het project in
een nieuwe fase beland. Ook is zo het ruimtelijk-economisch belang
van de nieuwe tramlijn bevestigd.
Foto:
(C) Light Rail Atlas/Rob
van der Bijl, Gouda, 24 mei 2006
De tram in Gouda blijft op het emplacement eindigen. Straks wel op
een nieuwe plek aan de noordzijde (uiterst links op de foto).
4 juni 2009
Tram
uit gebiedsontwikkeling in Gouda
B&W van Gouda hebben begin juni besloten om de RijnGouwelijn niet
naar straatniveau te brengen, ondanks dat aan dit plan al jaren is gewerkt
en de verwachtingen bij het publiek hoog waren opgevoerd. De tram uit
Leiden zal dus niet via de middenberm
van de Burgemeester Jamessingel gaan rijden. Als
reden wordt geldgebrek genoemd, dat samenhangt met de vertraagde gebiedsontwikkeling
van de spoorzone. Daarom is ook de extra
halte bij de Goudse Poort geschrapt en de geplande doortrekking (op
termijn) onder de spoortunnel
naar de binnenstad en zelfs verder. Gouda mist hiermee een gouden kans
op stedelijke ontwikkeling en integratie van light rail. Na de gemeente
Leiden stelt nu ook een andere grote gemeente langs de RijnGouwelijn
teleur.
Fotomontage:
www.3d.groningen.nl,
februari 2009
12 februari 2009
Tram
in Groningen
De tram keert definitief in Groningen terug. Er zullen twee lijnen in
de stad worden aangelegd. De opening van lijn 1 is voorzien in 2014.
Na 2020 is het de bedoeling dat via hoofdspoor verder de regio wordt
ingereden. Daarom staat het project ook bekend als 'RegioTram'. Complementair
aan het tramproject zal ook het regionaal vervoer per trein sterk worden
verbeterd.
Het tracé van lijn 1 loopt van het Groninger Hoofdstation via
de Grote Markt naar Zernike, het universiteitscomplex aan de noordkant
van de stad. Lijn 2 verbindt het Hoofdstation met het Universitair Medisch
Centrum Groningen (UMCG) en het sport- en recreatiegebied Kardinge,
alsmede de gelijknamige woonwijk. De komende jaren gaan er daarnaast
meer treinen rijden tussen Assen en Groningen en Groningen en Leeuwarden.
De eerste schetsen voor het tracé van lijn 1 tussen Hoofdstation
Groningen en Zernike zijn in mei 2008 gepresenteerd. Voor Lijn 1 naar
Zernike zijn drie tracés tegen elkaar afgewogen. Op grond van
zorgvuldig onderzoek hebben GS van de provincie, en B&W van de stad
Groningen vooralsnog gekozen voor een dubbelsporig tracé door
de binnenstad: via de Oosterstraat en over de Grote Markt.
Nader onderzoek én een uitvoerige maatschappelijke discussie
hebben geresulteerd in het plan om meteen na de eerste tramlijn een
tweede aan te leggen, die het UMCG aandoet, alwaar men met klem op een
tramverbinding had aangedrongen. De bereikbaarheid van het UMCG is immers
problematisch, met dagelijks meer dan 13.000 bezoekers uit de hele regio.
Het tracé van de tram van Hoofdstation naar UMCG en Kardinge
is nog niet bekend. Daar wordt in de loop van 2009 onderzoek naar gedaan.
Duidelijk is al wel dat de tram dicht langs, of in de buurt van het
Oosterhamriktracé zal lopen, de huidige busbaan naar Kardinge.
Fotomontages:
(C) Light Rail Atlas/ProRail
c.s., januari 2009
29 januari 2009
Regiotram
voor Zwolle-Kampen
De provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen, alsmede Prorail
hebben bekend gemaakt, dat in 2012 een tram gaat rijden op de daartoe
om te bouwen spoorlijn tussen Zwolle en Kampen. Volgens het plan gaat
de tram 4 keer per uur rijden. Naast de twee bestaande stations kunnen
reizigers straks ook in- en uitstappen bij de nieuw te realiseren haltes
Veerallee, Voorsterpoort, Stadshagen, Werkeren en Kampen-Oost. Provinciale
Staten van Overijssel en de gemeenteraden van Zwolle en Kampen nemen
naar verwachting in maart 2009 een definitief besluit over het voorstel
van de colleges van GS en B&W. Volgens ProRail is de Regiotram iets
groter, comfortabeler en sneller dan een stadstram. De Regiotram kan
100 km/uur rijden, terwijl een gewone tram maximaal 70 km/uur rijdt.
De Regiotram kan daardoor zowel in de stad rijden en ook de afstand
tussen Zwolle en Kampen snel overbruggen.
Deze vervoerswijze biedt volgens Gedeputeerde Staten van Overijssel
en de colleges van Burgemeesters en Wethouders Zwolle en Kampen meer
voordelen dan de huidige trein. De frequentie kan omhoog van twee keer
naar vier keer per uur, waardoor de aansluiting van de tram op ander
openbaar vervoer (bus en trein) in Kampen en Zwolle verbetert. Daarnaast
is een elektrische tram stiller en schoner dan een dieseltrein of dieseltram.
Tevens nemen de haltes van een tram weinig ruimte in beslag, waardoor
ze goed inpasbaar zijn in de omgeving. Door de uitbreiding van het aantal
haltes verbetert de bereikbaarheid van de diverse wijken en kantorenlocaties
in Zwolle en Kampen.
De plannen voor de Regiotram worden in 2009 verder uitgewerkt. Hierbij
gaat het om het ontwerp van de haltes, de infrastructuur en de aanbesteding
van het vervoer. Dit alles wordt in nauwe samenspraak met de inwoners
van Zwolle en Kampen opgepakt. Naar verwachting kan in de tweede helft
van 2010 de schop in de grond voor de uitvoering van de plannen. De
totale kosten voor de bouw van de infrastructuur, elektrificatie en
haltes bedragen ruim 16 miljoen euro. De provincie neemt hiervan bijna
13 miljoen euro voor haar rekening en de gemeenten Zwolle en Kampen
respectievelijk 2 miljoen euro en 1 miljoen euro.
Foto's:
(C) Light Rail Atlas/Rob
van der Bijl, Utrecht, 3 december 2008
Kaartfragment: gemeente Utrecht, GVVP 2005-2020
3 december 2008
Weense
proloog in Utrecht In
januari start op de Nieuwegeinlijn een aanvullende tramdienst in de
spitsuren tussen Nieuwegein Centrum en Utrecht. De dienst is een initiatief
van de Bestuursregio Utrecht (BRU) die daartoe tweedehands trams uit
Wenen heeft aangeschaft. De nieuwe tramdienst vormt een 'Weense proloog'
van grootscheepse vernieuwingen. De komende jaren zal in opdracht van
BRU de Nieuwgeinlijn worden verbouwd en geëxploiteerd gaan worden
met lagevloertrams. Bovendien gaan BRU en de stad Utrecht werken aan
een tramverbinding tussen Centraal Station en De Uithof ('om de zuid').
BRU heeft grote plannen voor een
toekomstig regionaal tramnet, dat samen met RandstadSpoor, busbanen
en transferia de bereikbaarheid van de stedelijke regio moet garanderen
en dat als drager kan fungeren van de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling.
Foto's
& kaart:
(C) Light Rail Atlas/Rob
van der Bijl
Portland, Oregon, 2 november 2008
De drie huidige lijnen in blauw, rood en geel. Uitbreidingen in groen-geel.
WES zie inzet. Streetcar naar Lake Oswego richting van groene pijl.
Uitbreiding Streetcar in stad niet op de kaart.
3 november 2008
Light
Rail Portland (OR) expandeert Het
light rail systeem van Portland, Oregon (V.S.) zal de komende jaren
sterk uitbreiden en aldus de regionaal-ruimtelijke ontwikkeling verder
ondersteunen. Naar verwachting wordt september 2009 de nieuwe lijn van
Clackamas County, via Milwaukie naar Zuidoost Portland geopend. Het
nieuwe tracé loopt langs de Interstate 205. In de binnenstad
wordt in 2009 ook een nieuw light rail tracé in gebruik genomen,
aangeduid als 'Portland Mall'. Vanaf hier zal in 2015 in zuidelijke
en noordelijke richting verder de regio in worden gereden. Ook de stadstram
wordt uitgebreid, met een nieuwe lus over de rivier en mogelijk een
zuidelijke verlenging naar Lake Oswego. In februari 2009 wordt WES geopend,
een nieuwe regionale trein langs bestaand spoor op een tangentiële
route van Beaverton (met transfer op light rail), via Tigard en Tualatin
naar Wilsonville.
Kaart:
(C) Light Rail Atlas,
bewerking documentatie gemeente leiden, mei 2008
10 juli 2008
Aalmarktproject
in Leiden van de baan Het Architectenweb
meldt het volgende. "De gemeente Leiden en Bouwfonds MAB beëindigen
hun samenwerking in het Aalmarktproject. Dat heeft het college van de
Sleutelstad besloten. Reden voor de beëindiging is een discussie
die onlangs is ontstaan over de oorspronkelijke uitgangspunten en het
ambitieniveau. Het
niet aanleggen van de RijnGouweLijn door de Breestraat vormt daarbij
het belangrijkste twistpunt. Eerder werd een parkeergarage aan de Boommarkt
al uit de plannen geschrapt. Om het Aalmarktproject alsnog te realiseren,
bood Bouwfonds op verzoek van de gemeente een realisatieovereenkomst
aan. Deze bleek voor Leiden niet haalbaar. Het project, waarvoor in
2005 een overeenkomst werd gesloten, omvat onder meer 20.000 vierkante
meter winkelruimte en honderd nieuwe woningen. Het is nog niet duidelijk
hoeveel de gemeente aan Bouwfonds moet betalen om onder de overeenkomst
uit te komen. Leiden wil het Aalmarktplan in de toekomst alsnog in gewijzigde
vorm realiseren."
Kortom een duidelijke aanwijzing dat gebiedsontwikkeling niet van de
grond komt als een tracé (Hooigracht dus) verkeerd wordt gekozen.
Rob van der Bijl (LRA & Lightrail.nl) heeft in opdracht van Bouwfonds
onderzoek gedaan naar de samenhang tussen gebiedsontwikkeling en openbaar
vervoer.
26 juni 2008
RGL
via Hooigracht (2) De
Leidse gemeenteraad en de provincie Zuid-Holland zijn akkoord met het
tracé over de Hooigracht. Voor het traject wordt nu een definitief
ontwerp vervaardigd. Als dit af is volgt nieuwe besluitvorming.
Montage:
(C) Light Rail Atlas,
De tram rijdt via de bestaande, aan te passen spoorlijn uit Lanaken
langs het te ontwikkelen Belvédère in het noordwesten
van Maastricht. Er zijn twee opties op verder in de stad door te dringen.
23 juni 2008
Tram
Maastricht - Hasselt Tussen
Maastricht en het Belgische Hasselt gaat een tram rijden. Minister van
Verkeer Camiel Eurlings (CDA) en zijn Vlaamse collega zijn dit maandag
23 juni overeengekomen. Volgens de Nederlandse provincie Limburg kan
de tram medio 2012 rijden. De Belgische overheid heeft de financiering
reeds rond. Aan Nederlandse zijde heerst wat dit betreft nog onduidelijkheid.
In Maastricht worden twee opties onderzocht om naar de binnenstad te
rijden: via de Boschstraat/Markt of een route over de Maasboulevard.
30 mei 2008
RGL
via Hooigracht Volgens
een spersbericht van het RGL-bureau zijn de provincie en de gemeente
Leiden het eens geworden. Vanaf 2015 zou de RijnGouwelijn in Leiden
van Lammenschans via de Hooigracht, de Langegracht en het Schuttersveld
naar Leiden Centraal Station moeten rijden (in blauw op de kaart). In
het bericht wordt benadrukt dat dit alleen kan als de Hooigracht autoluw
wordt en het doorgaande verkeer via een nieuw aan te leggen Ringweg
Oost gaat rijden. Daarmee lijkt het Breestraat-tracé (in rood
op de kaart) afgevallen, maar dat is niet het geval. Als de route via
de Hooigracht (nu geschat op 83,3 miljoen euro) meer dan 91 miljoen
kost, dan kiezen provincie en gemeente alsnog voor de Breestraat (70,6
miljoen).
Voorlopig is het RGL-project gered. Maar de prijs is hoog. Met het gekozen
tracé wordt immers het hoofddoel van het project ontkend, namelijk
een directe verbinding tussen de regio en het hart van de Leidse binnnenstad.
De vervoerkundige, maar ook sociaal-economische grondslag van de RGL
is aldus ondermijnd.
Bovendien is het besluit gekoppeld aan de financiering van de rondweg
en de planning van de RGL naar de kust. Zo'n koppeling maakt een realisering
van het project alleen nog maar minder realistisch.
Foto:
(C) Light Rail Atlas/Kees Pronk, Zoetermeer, 1 januari 2008
22 april 2008
HTM
presenteert LANS
De HTM stelt voor om op sommige plaatsen light rail te gebruiken in
plaats van stoptreinen. Volgens de HTM creëert dit ruimte voor
intercitys op het spoor. Ook voorziet LANS in een eenvoudige overstap
van auto op OV. Behalve intercity's worden zo ook autosnelwegen ontlast,
waardoor betere doorstroming en meer capaciteit ontstaat voor economisch
noodzakelijk wegverkeer. LANS staat voor 'leefbaarheid', 'activiteiten',
'netwerk' en 'samenwerking'. Door de handen ineen te slaan, stellen
de initiatiefnemers van LANS, kunnen bedrijven, scholen, overheden en
instellingen de mobiliteitsbehoefte beter bedienen en knelpunten oplossen.
LANS sluit dan ook aan bij initiatieven zoals de Randstedelijke OVautoriteit,
regionale mobiliteitsmakelaars en vervoersmanagement. In de Randstedelijke
Zuidvleugel denkt de HTM
aan een light rail verbinding Gouda-Den Haag en in een later stadium
tussen Zoetermeer en Bleiswijk.
Fotomontage: (C) Lightrail.nl/Rob van der Bijl, 2006
6 maart 2008
Elektrische
tram tussen Zwolle en Kampen serieuze optie
Volgens een persbericht van de provincie Overijssel is een elektrische
tram tussen Zwolle en Kampen een serieuze optie, zo blijkt uit het aanvullende
onderzoek van de Stuurgroep 'Bereikbaarheid Zwolle-Kampen'. Deze trams
zijn stiller, schoner en makkelijker verkrijgbaar dan dieseltrams. De
aanleg (een nieuw bovenleidingsysteem) en het onderhoud van elektrische
trams op het huidige traject tussen Zwolle en Kampen kost ongeveer 300.000
euro extra per jaar in vergelijking met dieseltrams of dieseltreinen.
De Stuurgroep 'Bereikbaarheid Zwolle-Kampen' is positief over de eerste
uitkomsten van het onderzoek naar de mogelijkheden van vertramming van
de Kamperlijn. In hun advies aan de colleges van Gedeputeerde Staten
van Overijssel en burgemeester en wethouders van de beide gemeenten
stellen zij daarom voor om de elektrische tramvariant nader uit te werken.
Hierbij gaat het om het maken van een ontwerp voor een tramverbinding
tussen Zwolle en Kampen op het huidige traject. Naar verwachting nemen
de colleges nog voor juli 2008 een definitief besluit over de ontwikkelingsmogelijkheden
van de Kamperlijn en de financiering van de plannen.
6 februari 2008
Open
brief van Leids bestuur
Het college van B en W van Leiden heeft een open brief aan de bevolking
geschreven waarin het uitlegt waarom de RijnGouwelijn, ondanks een massaal
nee tijdens een referendum, toch door de binnenstad zal gaan lopen.
Het bestuur verbindt aan de medewerking randvoorwaarden op het gebied
van mobiliteit (ook voor voorzieningen voor de auto), alsmede de inpassing
van de tram in de historishe binnenstad.
Ondertussen wordt duidelijk dat de Hooigracht serieus in beeld is als
alternatief tracé voor de Breestaat.
Foto:
(C) Light Rail Atlas/Rob van der Bijl, Montpellier, 26 oktober 2007
Lijn 2 is een groot succes en zal naar de regio van Montpellier worden
verlengd.
30 oktober 2007
1500
kilometers nieuwe tramwegen in Frankrijk
Jean-Louis Borloo, de Franse minister van milieu, heeft voor 2020 de
bouw van 1500 km nieuwe tramwegen aangekondigd (en ook nieuwe TGV-lijnen,
om zo zijn groene politiek uit te werken. Het terugdringen van het autogebruik
is een belangrijk doel. Borloo spreekt van "un énorme
effort sur les tramways": "actuellement il y a 329km
de lignes de tramway" hors Paris. "On passera à 1.500km".
Cela représente un investissement de "17 milliards d'euros",
sur lequel l'Etat paiera "4 milliards d'euros".
26 oktober 2007
Provincie
zet RGL door (2)
Inmiddels is het college gevallen en opteert het CDA voor het tracé
door de Breestraat. Later meer informatie en nieuws. Ook verschijnt
binnenkort een uitgebreid artikel in OV Magazine, door Rob van der Bijl
en Maurits van Witsen.
Montage
& foto: (C) Light Rail Atlas/Rob van der Bijl, 24 mei 2006
Regio van RGL op de Nieuwe Kaart van Nederland,
waarop alle ruimtelijke ontwikkelingen en plannen zijn weergegeven.
Inzet: LUMC, één van de belangrijkste regionale bestemmingen
langs de lijn.
28 september 2007
Provincie
zet RGL door
De impasse waarin de RijnGouwelijn is terecht gekomen is veel meer dan
een simpele ruzie tussen gemeente Leiden en provincie Zuid-Holland.
Het gaat om de toekomst van het regionale bestuur en daarmee ook om
de sociaal-economische toekomst van de Leidse regio. Infrastructuur
zoals de RGL is voor die toekomst van eminent belang, hetgeen de gemeente
Leiden vooralsnog lijkt te ontgaan. Daarom is het niet verwonderlijk
dat de provincie vandaag steun heeft gekregen van de Statencommissie
Mobiliteit, Kennis en Economie (MKE), die adviseert provinciale doorzettingsmacht
te gebruiken om een voor de gemeente bindend besluit te nemen.
De Fietsersbond en de reizigersbond Rover blijven ondertussen de RGL
tegenwerken (heel curieus, LRA komt hierop nog terug!), maar winkeliers,
horeca-ondernemingen, culturele instellingen, scholen en de universiteit
willen dat de provincie het plan alsnog doorzet. Zij vrezen voor de
bereikbaarheid van de binnenstad als de RGL zou sneuvelen. Wordt vervolgd...
Foto:
(C) Light Rail Atlas/Rob van der Bijl, 9 september 2007
De tram uit Mulhouse op het stadstraject in de Utrechtse wijk Kanaleneiland
19 september 2007
Nieuwe
kansen voor tram in Utrecht
In Utrecht lijkt warempel een nieuwe toekomst voor de tram weggelegd.
Symbolisch hiervoor is het bezoek begin september 2007 van een tram
uit Mulhouse.
Uit een recente studie van 'HTM Consultancy' blijkt dat met de bouw
van een nieuwe tramlijn van Utrecht Centraal naar de Uithof circa 55
miljoen euro is gemoeid. Wethouder De Weger denkt verder aan doorgaande
lijnen naar Zeist en Vianen. De huidige tramlijnen naar Nieuwegein-Zuid
en IJsselstein moeten sowieso gerenoveerd worden.
De nieuwe Utrechtse tram heeft een lage vloer en wordt geïntegreerd
in zijn stedelijke context. Ook wordt pragmatisch gebruik gemaakt van
busbanen.
Een doorbraak voor een generatie tram lijkt zich in Nederland af te
tekenen. Diverse tramprojecten komen in een stroomversnelling. Behalve
in Utrecht wordt ook in Groningen serieus de komst van een stadstram
voorbereid. En in Nijmegen gaat dat ook gebeuren. Maastricht neemt intussen
het tramplan van het Vlaamse Spartacus-project serieus en bekijkt hoe
de tram vanuit Hasselt door de stad getrokken kan worden. Bij al deze
projecten speelt de afstemming van tram en ruimtelijke ordening een
rol.
Foto:
(C) Light Rail Atlas/Rob van der Bijl, Arnhem, 24 maart 2005
In Arnhem op het terrein van het Openluchtmuseum is reeds een replica-historische
tramlijn beschikbaar.
22 augustus 2007
Toeristische
tram in Arnhem overwogen
De gemeente en de Stadsregio Arnhem Nijmegen zijn een onderzoek begonnen
naar de mogelijkheid om een toeristische tramlijn aan te leggen vanaf
het hoofdstation via de Parkweg en de Zijpendaalseweg naar Openluchtmuseum
en Burgers' Zoo. Stadsregiovoorzitter Jaap Modder heeft de gemeente
voorgesteld om samen op te trekken. De Stadsregio is opdrachtgever van
het openbaar vervoer in Arnhem. De nieuwe tramlijn zou van dat openbaar
vervoer deel kunnen gaan uitmaken. Modder: "Dat zou toch een
waanzinnige toeristische attractie zijn. Machtig. Langs Sonsbeek omhoog.
Dit hoort bij het Nationaal Historisch Museum. De schoolkinderen komen
aan op het station en stappen meteen in de geschiedenis.".
Foto:
(C) Light Rail Atlas/Rob van der Bijl, Nijmegen, 12 april 2007
De tram kan gebruiken maken van de (dan aangepaste) busbaan tussen
station en Heyendaal.
15 juni 2007
Nijmegen
overweegt een tram
De stadregio Arnhem Nijmegen heeft in samenwerking met de gemeente Nijmegen
de mogelijkheden onderzocht van een tramlijn tussen het universitair-medisch
complex Heyendaal in het zuiden van de stad en het hoofdstation, doorlopend
naar Plein 1944 in het centrum.
De tram zou hoofdzakelijk fungeren als een pendel tussen station en
Heyendaal, maar op termijn ook kunnen worden doorgetrokken naar verschillende
plaatsen in de regio. In 2008 is verdere besluitvorming voorzien.
RVDB/Lightrail.nl was en is betrokken bij het project. De komende tijd
wordt de haalbaarheid ervan verder onderzocht. Dat geldt ook voor de
mogelijke uitbouw van de tram naar onder andere Groesbeek en op langere
termijn naar de Waalsprong en verder richting Arnhem.
4 april 2007
Tram
naar Zeeland
Vandaag heeft op de grens van Zuid-Holland en Zeeland de officële
opening plaatsgevonden door de burgemeesters van Goedereede (Ouddorp)
en van Schouwen-Duiveland van een nu interprovinciale tramlijn. Het
trammuseum in Ouddorp heeft de in 1996 geopende toeristische tramlijn
van de RTM namelijk verlengd vanaf Port Zélande naar Middelplaat
Haven in Zeeland. De RTM is nog in gesprek met andere partijen over
mogelijke uitbreiding verder in Zeeland.
7 maart 2007
RijnGouweLijn
serieus in gevaar
Met de uitslag van het gisteren gehouden referendum heeft het RGL-project
een flinke opdoffer gekregen. Van het opgekomen deel van de Leidse bevolking
(54.6%) stemde 68.9% tegen het tracé door de Breestraat. Dat
betekent dat een flink deel van de Leidenaren (37.6%) expliciet tegen
het project heeft gestemd, hetgeen altijd nog een forse minderheid is
van de totale bevolking. 'Massaal tegen gestemd' zoals het Leidsch Dagblad
kopte is dus nogal misleidend. Daar komt bij dat het regionale RGL-project
niet aan de rest van de bevolking in de Leidse regio is voorgelegd.
Zo mocht iemand in Alphen of in Noordwijk niet aan het referendum meedoen.
Commentaar: met het referendum lijkt Leiden in de eigen voet te hebben
geschoten. Mocht het tracé door de Breestraat onverhoopt van
tafel zijn, zoals men in Leiden nu lijkt te denken, dan zijn daarmee
drie belangrijke karakteristieken van de RGL ondergraven, namelijk:
een rechtstreekse verbinding
tussen het centrum van Leiden en de regio;
de koppeling van het
centrum aan twee P&R's, respectievelijk aan A44 en A4;
de gehele doortrekking
naar de kust (RGL-West).
Wat is wijsheid? RVDB/Lightrail.nl desgevraagd, is bereid en in staat
mee te werken aan (alternatieve) oplossingen.
Kaart:
met dank aan Goudappel-Coffeng, 2006
15 februari 2007
Tram
in Limburg
Maastricht en Hasselt kunnen nog voor 2012 met elkaar verbonden zijn
met een sneltram. Want de Vlaamse regering heeft medio februari besloten
om 55 miljoen euro beschikbaar te stellen voor een tramlijn op het traject
Hasselt-Genk-Nederlandse grens. Voor het Maastrichtse deel moet de financiering
nog rond worden gemaakt. Het Vlaamse OV-bedrijf De Lijn gaat in heel
Belgisch Limburg knooppunten ontwikkelen waar tram, trein en bus op
elkaar aansluiten. Belangrijke knooppunten worden onder meer Hasselt,
Neerpelt, Maasmechelen en Beringen. De nieuwe tramlijn en de knooppunten
komen voort uit het zogenaamde Spartacusplan.
In Maastricht zou de tram op den duur kunnen worden doorgetrokken naar
Randwyck, al dan niet via een straattraject. Ook voorziet het Structuurplan
van Maastricht in een aftakking van Belvédère (in het
noorden van de stad) via de Boschstraat naar het centrum. RVDB/Lightrail.nl
heeft reeds in juni 2001 een dergelijke tak naar de Maastrichtse binnenstad
onderzocht.
Foto:
(C) Light Rail Atlas/Rob van der Bijl
Den Haag, Monstersestraat, 8 november 2006
12 februari 2007
RandstadRail
van start (4)
Vandaag is de passagiersdienst gestart op RR-lijn 3, op het deeltraject
Loosduinen Den Haag Centraal Station.
30 november 2006
RandstadRail
stilgelegd
Na een moeizame testperiode en mogelijk nog moeizamere exploitatie van
RR-lijn 4 maakte gisteren een tweetal ontsporingen een voortijdig einde
aan het bedrijf. Op het viaduct nabij Ternoot ontspoorde een RegioCitadis.
Bij Forepark liep een voertuig van de RET uit de rails bij een mogelijk
defecte wissel.
11 november 2006
RandstadRail
van start (3)
Na opening van RR-lijn 4 (29 oktober) is twee weken later tussen Rotterdam
en Den Haag de RET-dienst van RandstadRail geopend.
Foto:
(C) Light Rail Atlas/Martin Glastra van Loon
Portland, 20 oktober, 2006
20 oktober 2006
Portlands
streetcar verlengd
Na de 0.6 mijl lange verlenging naar RiverPlace (maart 2005) is de
tramlijn van Portland (Oregon) nu langs de oever van de Willamette
verlengd naar SW Gibbs Street in de nieuwe South Waterfront wijk.
De opening van het nieuwe traject van 0.6 mijl vond 20 oktober plaats.
Ondertussen is na 10 jaar planning de bouw begonnen van het 'Washington
County Commuter Rail Project'. De 14.6 mijle lange lijn verbindt de
steden Beaverton, Tigard, Tualatin en Wilsonville, en zal gebruik
maken van een bestaande goederenspoorlijn.