Lightrail.nl blijft
een deel van ons vroege werk (1997-2015) beschikbaar stellen. Maar
deze pagina's worden niet meer geactualiseerd.
www.lightrail.nl/TramTrain
TRAMTRAIN:
THE 2ND GENERATION
NEW CRITERIA FOR THE 'IDEAL TRAMTRAIN CITY' door
Rob van der Bijl & Axel Kuehn.
Engelstalig, maar er zijn ook Duitse, Franse en Hongaarse versies beschikbaar.
www.lightrail.nl/RegioRail
Onze pagina over innovatieve regionale treindiensten. Voorbij en 'onder'
'Tram-Trein' bevindt zich een geheel eigen wereld. De '50 issues methode'
die voor tram-train
is ontwikkeld is ook geschikt voor deze wereld van regionale treindiensten
(in Duits en Frans).
www.lightrail.nl/toyama
Onze site over Toyama (Japan). We presenteren onze case study over deze Japanse
'Tram-Trein 'showcase'.
www.lightrail.nl/studytours
Onze Engelstalige studiereis-pagina. Ontdek HOV en 'TramTrain'-projecten overal
ter wereld. Van der Bijl & Kuehn staan klaar om U te gidsen.
http://www.lightrail.nl/cascadia
Deze
documentatie is gebaseerd op het onderdeel 'transit' van een drietal
stedebouwkundige studiereizen (2001-2004) onder auspiciën van NIROV/RVDB
(i.s.m. Lightrail.nl) naar Cascadia, de grensregio in het noordwesten
van Amerika. Belangrijkste bestemmingen zijn de drie grote steden aldaar,
Portland (OR) en Seattle (WA) in de Verenigde Staten en de adembenemende
stad Vancouver in Canada.
www.lightrail.nl/uk (Archief
2002-2005)
Deze voormalige Engelstalige site (2002-2005) is geheel gewijd aan het Verenigd
Koninkrijk. 'Transport Oriented Development' en het gebruik van light rail in
de Britse agglomeraties.
En onze voormalige Dublin-pagina (2002-2005).
Luas, het Ierse woord voor 'snelheid', is de naam van het nieuwe light rail-systeem
in het hart van Dublin en in zijn buitenwijken.
www.lightrail.nl/France (Archief
1999-2005)
Voormalige
documentatie over alle Franse tramsteden, vervaardigd in het kader van
studiereizen naar Frankrijk, onder andere in opdracht van het ministerie
van Verkeer en Waterstaat, de Gemeente Den Haag, het Nederlands Instituut
voor Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting (NIROV), het Regionaal
Orgaan Amsterdam (ROA), de provincie Noord-Brabant, diverse particulieren,
de stad Bergen (Noorwegen) en ook de 'Stichting Promotie Straatbaksteen'
onder voorzitterschap van Dick Tommel. Ook een Franse versie aanwezig.
www.lightrail.nl/lyon
Deze gearchiveerde webpagina staat geheel in het teken van het OV-netwerk van
Lyon. Modaliteiten, knooppunten en (deel)netwerken worden er gedocumenteerd.
Ook wordt ingegaan op de betekenis van de nieuwe tram en metro voor het
publieke domein. Lyon is ondanks het hoogwaardige openbaar vervoer toch
vooral een autostad. De penetratie van de auto in de stad heeft echter
in de 90-er jaren echter een kwaliteitsverbetering van het openbaar vervoer
en van de openbare ruimte niet in de weg gestaan, ja zelfs veeleer gestimuleerd.
www.lightrail.nl/orleans
Orléans is een kleine stad. Tezamen met de omliggende gemeenten vormt
Orléans een agglomeratie van circa 260.000 inwoners. Voor de periode
2000-2015 is een bevolkingstoename voorzien tot circa 350.000 inwoners.
De documentatie is gemaakt voor een studiereis die onder meer tot doel had
om een stedelijke situatie te verkennen die goed vergelijkbaar is met de Nederlandse
schaal, waarin niettemin een nieuwe tramlijn is geïntroduceerd. Orléans
voldoet hieraan, omdat deze stad in veel opzichten bijvoorbeeld overeenkomt
met steden als Arnhem, Groningen, Haarlem en Breda.
Documentatie
Lille (Frankrijk) Groot-Lille, de stedelijke regio van
de steden Lille, Roubaix en Tourcoing, vertegenwoordigt op het
gebied van mobiliteit een unieke casus. Behorend tot de drie laatste
Franse plaatsen waar in de jaren 70 nog een tram reed, koos Lille
in diezelfde tijd als eerste stad ter wereld voor het VAL-systeem,
een lichte, volautomatische metro. Uiteindelijk heeft dit niet
geleid tot opheffing van de tram. Integendeel! Die tram is zelfs
opgewaardeerd tot light rail-standaard. Bovendien heeft Lille een
knooppunt-functie gekregen in het nieuwe internationale TGV/HSL-netwerk.
Euralille heet dit knooppunt. TGV, VAL en Tram vormen aldus een
uniek vervoerssysteem.
Documentatie
Orléans, Nantes en Parijs
Deze webpagina is gemaakt ter ondersteuning van een zeer succesvolle studiereis
(14 t/m
17 maart 2001). Lightrail.nl en het NIROV, inmiddels opgegaan in ´Platform
31´, hebben destijds met medewerking van plaatselijke OV-bedrijven een
studiereis georganiseerd naar Orléans, Nantes en Parijs, met als thema's
'stedelijke inpassing' en 'tramtrain'-integratie.
Documentatie
Stuttgart, Heilbronn, Saarbrücken en Straatsburg
Over verschillende oplossingen voor de binnenstedelijke inpassing van railgebonden
openbaar vervoer.
Documentatie
Maastricht, Luik, Keulen, Düsseldorf en Duisburg
Voorbeelden en projecten in & rond de Limburgse Euregio.
www.lightrail.nl/kassel
Documentatie voor een studiereis naar Kassel (met korte bezoeken aan Oberhausen
en Dortmund), in opdracht van het voormalige Projectbureau RijnGouwelijn
(Leiden). Thema: ruimtelijke en economische effecten light rail.
Documentatie
Saarbrücken en Keulen
In opdracht van de gemeente Zoetermeer is een studiereis met bijbehorende documentatie
verzorgd naar deze twee steden in Duitsland. Thema: light rail-materieel in
zijn context.
Documentatie
regionale light rail
De regio van 'tripolis' Mannheim-Ludwigshafen-Heidelberg in Duitsland en de
regio's van de steden Straatsburg in Frankijk, alsmede Basel en Bern in Zwitserland
vormen goede voorbeelden om het thema 'regionale light rail' te bespreken.
|
|
Light
Rail Atlas
Lightrail.nl's Experts Hoogwaardig Openbaar Vervoer en hun 'virtuele vitrine'
LIGHT RAIL ATLAS. Ook in Engels en enkele andere talen.
Light Rail Atlas (1998-2015) was een site over de ontwikkelingen van light rail
(en
andere
vormen
van
hoogwaardig openbaar vervoer) in Nederland, maar ook daarbuiten. Light rail-precedenten
uit
eigen land, of juist uit andere landen (zoals Duitsland, Frankrijk, Spanje en
de Verenigde Staten) maakten duidelijk wat mogelijk en nodig is (en doen dat
nog steeds trouwens).
Toen
Light Rail Atlas in 1998 op het internet kwam, was eigenlijk het
idee om een vitrine vol met voorbeelden en 'best practices' te maken
van bestaande, nieuwe en ontworpen light rail systemen. We veronderstelden
(en dat doen we nog steeds) dat kaarten essentiële informatie
en kennis vertegenwoordigen over deze systemen. Tot op zekere hoogte
werd de vitrine opgevat als een
echte atlas, hetgeen de naam van
de website verklaart.
Voorbeeld:
een op lijnen gebaseerde kaart van de historische 'Pacific
Electric' van Groot Los Angeles. Er was eens een tijd dat de PE een netwerk
exploiteerde met een lengte van ruim 1800 kilometer. De laatst overgebleven
lijn sloot echter in 1961. Alle lijnen zijn gemarkeerd als witte
lijnen. We hebben deze kaart gemaakt als onderdeel van ons lopend
onderzoek naar het stedelijk systeem van Los Angeles. De kaart is
gebaseerd om de befaamde studie van Reyner Banham, gepubliceerd in
zijn boek 'Los Angeles. The Architecture of Four Ecologies' (1971).
De
oude achtergrond, in 1998 ontworpen door Lex Koetzier, heeft tot
in december 2006 de website opgesierd. Deze stemmige, donkergroene
achtergrond geeft goed de betekenis weer die in die begintijd
aan light rail uit Frankrijk werd toegekend. Twee Franse projecten
zijn weergegeven. Het tramproject van Rouen domineert. Het netwerk
van dit in 1994 geopende trambedrijf is prominent afgebeeld.
Het aanzicht en de plattegrond aan de bovenzijde van de achtergrondafbeelding
geven een zogenaamde 'Eurotram' uit Strasbourg weer. Wellicht vertegenwoordigt
Strasbourg het bekendste tramproject uit Frankrijk, dat net als de
tram van Rouen in 1994 is geopend.
http://www.lightrail.nl/NL
Onze Engelstalige documentatie over light rail in Nederland, inclusief hoogwaardige
busoplossingen. In eerste instantie bedoeld voor buitenlandse belangstellenden
voor studiereizen naar Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en andere
plaatsen in ons mooie, railrijke land
|