Lange
tijd bevond het OV van de meeste Franse steden zich in de versukkeling.
De trams waren overal opgeheven, maar de bussen bleken vaak niet
op hun taak berekend. Een metro was duur en bood niet altijd een
oplossing voor de betrekkelijk kleine steden. In Nantes kwam echter
eind jaren 70 een doorbraak toen serieus nieuwe tramplannen tegen
het licht werden gehouden.
Netwerk en materieel
In
1985 is de eerste nieuwe tramlijn in Nantes (560.000 inwoners) geopend.
Nantes was daarmee de eerste stad in Frankrijk waar de tram opnieuw
werd ingevoerd (het oude tramnetwerk was in 1958 opgeheven).
Lijn 1 loopt vanuit het centrum naar het spoorwegstation, en dan
verder langs het tracé van een oude spoorlijn. Momenteel
eindigt de lijn in La Beujoire (in het noordoosten van de stad).
Recentelijk is de lijn aan de andere kant in westelijke richting
vanuit het centrum verlengd naar het nieuwe eindpunt François
Mitterand in de wijk Saint-Herblain.
Foto:
(C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl,
Nantes, Oud en nieuw materieel op lijn 1 ter hoogte van de remise,
16 maart 2001
Lijn 2 is in 1992 geopend. Vanaf de kruising met lijn 1 (in het
centrum bij Commerce) loopt deze tweede lijn naar Orvault in het
noorden van de stad. In zuidelijke richting heeft een verlenging
plaatsgevonden over de Loire heen naar Trocardière. Een verdere
verlenging naar Neustrie is gepland. Zowel lijn 1 als 2 hebben aan
hun uiteinden uitgebreide P&R-voorzieningen (parkeerders aldaar
krijgen reductie op hun tramkaartje).
Lijn 3 is in augustus 2000 geopend, aldus 9 kilometer toevoegend
aan het meest uitgebreide stadstramnet in Frankrijk, totaal nu 36
kilometer. Ook lijn 3 loopt via het centrale kruispunt Commerce.
Vanuit het noordwesten (Plaisance) loopt de lijn naar het centrum
en verder over de Loire via een gecombineerd tracé met lijn
2. Een verlenging op eigen baan naar Lion d'or ligt reeds op de
tekentafel, ook een nog verdere verlenging in zuidoostelijke richting
naar Vertou. In het noordwesten is een verlenging gepland naar Sillon
de Bretagne.
Foto:
(C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Nantes Orvault, 29 juli 1996
Het
materieel van de eerste generatie is midden jaren 80 gebouwd in
La Rochelle door het toenmalige Alsthom-Atlantique (momenteel Alstom).
De enkelgelede wagens waren 28.5 m. lang en 2.30 m. breed, en hadden
over de gehele lengte een hoge vloer. Er werd regelmatig met twee
gekoppelde stellen gereden.
Begin jaren 90 zijn alle trams voorzien van een lagevloer-middendeel;
de lengte kwam daarmee op iets meer dan 39 meter. Gekoppeld rijden
werd tegelijkertijd afgeschafd. Vervolgseries zijn in dezelfde tijd
meteen met een middendeel uitgerust. Van dit eerste type rijden
in Nantes nu totaal 46 exemplaren.
Voor de sterke uitbreiding van het tramnet zijn echter meer trams
nodig. Daarom is een voor Nantes nieuw type in gebruik genomen.
Het is een 100%-lagevloertram van het type Incentro, lengte 36.4
m. en breedte 2.4 m., geleverd door de firma Adtranz. De eerste
22 exemplaren zijn in de tweede helft van 2000 in dienst gesteld.
Er loopt een optie op nog 16 stuks.
Foto:
(C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl,
Nantes, nieuwe Incentro-tram, 16 maart 2001
De
exploitatie wordt verzorgd door Semitran, onderdeel van de Transdev-groep.
De laatste uitbreidingen (verlenging lijn 1 en de nieuwe lijn 3)
zijn voor 30% gefinancierd door de staat; de overige 70% is voor
rekening gekomen van Nantes (agglomeratie). Het lokaal gefinancierde
deel bestaat uit leningen, alsmede inkomsten via de befaamde 'versement
transport'. Deze heffing is in Nantes vastgesteld op 1.63% van de
bedrijfsomzet.
Lijn 1 vervoert 15.000 reizigers per dag, lijn 3 30.000 per dag.
Net als in veel andere Franse steden is in Nantes buitengewoon veel
aandacht besteed aan de inpaasing van de tram in het stedelijk gebied.
De inrichting van de openbare ruimte heeft grote kwaliteiten.
OV-lijnen
volgens "Horizon 2005"
(in blauw: autosnelwegen)
Semitran
wil het huidige stadsnet verder uitbouwen. Er is zelfs een vierde
stadstramlijn gepland. Daarnaast leeft bij de spoorwegen (SNCF)
het idee om in de regio van Nantes een zogenaamd spoorwegster te
ontwikkelen. Op de kaart van Horizon 2005 staat bijvoorbeeld een
lijn ingetekend van La Haluchère (nabij het huidige eindpunt
van lijn 1) over een bestaande goederenspoorlijn naar Sucé/Erdre
in het noorden (tussen deze spoorlijn en de tramlijn bevindt zich
nu een gelijkvloerse kruising). De SNCF is een pleitbezorger voor
deze tram-treinintegratie conform het model Kassel. Semitran houdt
echter voorlopig de boot af; de vervoerswaarde wordt te gering geacht.
Mogelijk is er ook onenigheid over de organistie van dit soort bi-modale
lijnen. Want, wie is er straks de baas over dergelijke regionale
lijnen?
SNCF is verder van plan om de lokale spoorlijn van Nantes naar de
buitenwijk Vertou (vlakbij het geplande eindpunt van lijn 3) te
verbeteren.