STUDIEREIS
LYON
DOCUMENTATIE
Deze documentatie
is vervaardigd in het kader van een NIROV-studiereis naar Lyon in opdracht
van de Provincie Brabant.
E-mail
LRNL/Rob van der Bijl voor vragen,
algemene informatie en boekingen voor deze, of vergelijkbare studiereizen.
(C) Light Rail Atlas / Rob van der
Bijl, maart-april 2004 update:
080404
[menu]
(of lees eerst de introductie hieronder)
Knooppunt
op en onder Place Ch. Hernu
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 21 maart 2003
Introductie
Deze WEB-pagina staat geheel in het teken van het OV-netwerk van Lyon.
Modaliteiten, knooppunten en (deel)netwerken worden er gedocumenteerd.
Ook wordt ingegaan op de betekenis van de nieuwe tram en metro voor
het publieke domein. Lyon is ondanks het hoogwaardige openbaar vervoer
toch vooral een autostad. De penetratie van de auto in de stad heeft
echter in de 90-er jaren echter een kwaliteitsverbetering van het openbaar
vervoer en van de openbare ruimte niet in de weg gestaan, ja zelfs veeleer
gestimuleerd.
Evenals veel andere steden in Frankrijk heeft ook Lyon een geheel nieuw
tramnet gekregen. Na
een ultra korte bouwtijd van zo'n 2 jaar is in december 2000 een netwerk
van twee lijnen ingehuldigd. Na Montpellier en Orléans was Lyon
van het jaar 2000 de derde nieuwe tramstad in Frankrijk. De tram is
een groot succes. De openbare ruimte langs de lijn is ingrijpend verbeterd.
Het tramnet zal de komende jaren worden uitgebouwd. De tram heeft onmiskenbaar
een stempel gedrukt op de stedelijke ontwikkeling van de stad in het
algemeen, en de openbare ruimte in het bijzonder. Dat is nog steeds
zo. En ook in de nabije toekomst zal de betekenis van de tram voor de
stad Lyon, inclusief haar regio, alleen maar toenemen.
Naast gewone bussen rijden in Lyon ook trolleybussen. Het busnet bezit
enkele HOV-karakteristieken, zoals vrije banen en toegankelijk materieel.
Bussen bedienen de stedelijke regio, maar ook de tram speelt daar een
rol, die naar verwachting de komende jaren aan betekenis zal winnen.
De trein speelt een bescheiden rol; het zogenaamde 'Transport Express
Régional' (TER) bedient hoofdzakelijk de langere afstanden, veel
minder op de schaal van de stedelijke regio Lyon, maar op die van het
landsdeel Rhône-Alpes, bestuurlijk aangeduid als een 'Région'.
Lyon is de stad met de eerste TGV-verbinding in Frankrijk; deze lijn
naar Parijs heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een netwerk van snelle
treindiensten.
Al deze modaliteiten worden gebruikt om verschillende netwerken te bedienen.
Die netwerken staan in een hiërarchische verhouding; ze complementeren
elkaar. Om strategische plaatsen zijn deze netwerken via knooppunten
aan elkaar gekoppeld.
DOCUMENTATIE:
(C) Light Rail Atlas, april 2004
De
documentatie voor deze studiereis is afgeleid van de website Light
Rail Atlas
Onderstaande
documentatie bestaat uit zeven delen. Vanuit het volgende overzicht
kunt u direct naar het betreffende deel springen.
[terug
naar intro]
1.
Trein,
of terug naar: [intro] [menu]
TGV
Station
Part-Dieu
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 22 maart 2004
Lyon
is de stad met de eerste TGV-verbinding in Frankrijk. Oorspronkelijk
werd de TGV Paris-Lyon aangeduid als het 'vliegtuig op rails'. De lijn
naar Parijs heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een netwerk van snelle
treindiensten. Een van de lijnen die Lyon bijvoorbeeld aandoet komt
uit Brussel en Lille. Deze lijn scheert langs de Parijse regio (met
haltes bij het vliegveld Charles de Gaule en de 'ville nouvelle' Marne-la-Vallée)
en stopt vervolgens in station Part-Dieu in Lyon. De lijn loopt verder
in zuidelijke richting, met respectievelijk een tak naar Marseille/Nice
en een tak naar Montpellier/Perpignan.
Andere lijnen binnen het netwerk verbinden Lyon (en Parijs) met steden
als Grenoble en St Etienne. Het systeem is/wordt vanuit Lyon verder
uitgebreid in zuidelijke richting, uiteindelijk zelfs naar Spanje..
Medio 2003 is echter duidelijk geworden dat een nieuwe directe TGV-verbinding
tussen Lyon en Turijn in Italië vooralsnog niet haalbaar is.
Lyon
heeft drie TGV-stations, namelijk Perrache en Part Dieu in de stad zelf,
alsmede Saint Exupéry, bij het gelijknamige vliegveld (voorheen
Satolas) 30 kilometer buiten de stad. Part
Dieu heeft de meeste TGV-diensten, terwijl Saint Exupéry slechts
enkele TGV treinen per dag krijgt (en verder niets). De architectuur
is niettemin spectaculair.
De TGV stations zijn op de kaart weergegeven ten opzichte van de belangrijkste
autowegen in de stedelijke regio van Lyon.
TER/'Région' &
Stedelijke regio
TER
- Perrache, Vaisse
Foto's: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 22 maart 2004
Het
zogenaamde 'Transport Express Régional' (TER) bedient hoofdzakelijk
de langere afstanden, veel minder op de schaal van de stedelijke regio
Lyon, maar op die van het landsdeel Rhône-Alpes, bestuurlijk aangeduid
als een 'Région'. TER-diensten doen alle stations aan van Lyon
(behalve Saint Exupéry buiten de stad, waar uitsluitend TGV's
halteren).
Met
vijf andere 'Régions' is Rhône-Alpes in 1997 verantwoordelijk
geworden voor de regionale treindiensten. Zoals gezegd hebben deze diensten
hoofdzakelijk betrekking op het schaalniveau dat zich uitstrekt boven
dat van de stedelijke regio. De Franse 'Région' is beter vergelijkbaar
met een (zeer grote variant van een) Nederlandse provincie.
Sinds begin 2002 worden in alle 'Régions' de regionale treindiensten
in opdracht van het regionaal bestuur gereden (behalve rond Parijs en
op Corsica). Daartoe is een overeenkomst gesloten met de nationale spoorwegen
(SNCF), die een volstrekte monopolie positie bezitten op nagenoeg het
gehele Franse spoorwegnet.
Met decentralisatie en modernisering van TER is het spoorvervoer behoorlijk
gegroeid, vooral in Rhône-Alpes, 6% in 2002. Tot 2007 investeert
Rhône-Alpes 507 miljoen euro ten behoeve van verbetering van de
regionale treindiensten. En er vindt een grootschalige vernieuwing van
rollend materieel plaats.
TER-netwerk van Rhône-Alpes
Vanaf
Lyon lopen TER-treindienst in alle richtingen, overigens aangevuld met
enkele busdiensten. Bovendien valt ook een deel van het vraagafhankelijk
vervoer onder TER. Vanaf het station Saint-Paul wordt een bescheiden
TER-net geëxploiteerd naar de plaatsen Lozanne en Sain-Bel aan
de westzijde van de stedelijke agglomeratie en Brignais in het zuiden.
Hemelsbreed liggen deze plaatsen zo'n 20 kilometer van het centrum van
Lyon. Vanuit de overige stations lopen naar deze en vergelijkbare plaatsen
nog directe TER-diensten. Binnen het westelijk stedelijk gebied van
Lyon worden aldus diverse kleinere stations aangedaan, zoals George
de Loup, Vaise, Francheville, Tassin en Salvagny.
Op de hoofdlijnen naar het noorden (Mâcon, Bourg-en-Bresse), oosten
(Genève, Annecy), zuidoosten (Grenoble), zuiden (Valance) en
(zuid)westen (Saint-Etienne) worden onder de TER-vlag stoptreindiensten
gereden. De omvang van deze diensten is echter beperkt. Zo wordt het
station Vénissieux maar door een klein aantal TER-treinen aangedaan,
terwijl dit station toch echt een knooppunt is van metro D en talrijke
buslijnen in het zuidelijk deel van de agglomeratie/region Lyon.
2.
Metro,
of terug naar: [intro] [menu]
Metro D - station Vénissieux
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 22 maart 2004
In
Lyon is vanaf eind jaren 70 gewerkt aan een metronet. Lijn A loopt vanaf
station Perrache via de zuid- naar de noordzijde van het centrum (dus
in de lengteriching van Presqu'Ile) en buigt vervolgens in oostelijke
richting af naar Villeurbanne. Aan beide zijden zijn verlengingen gepland.
Metro B is een noord-zuidlijn in het oostelijke stadsdeel en bedient
het andere belangrijke spoorwegstation van Lyon, namelijk Part Dieu.
Deze lijn wordt in zuidelijke richting over de Rhone verlengd.
Metro Valmy
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 22 maart 2003
Een
heel belangrijke lijn is D, die de gehele stad in oost-westelijke richting
doorkruist. Deze volautomatische metrolijn heeft bijvoorbeeld een station
onder het hart van de stad, het Place Bellecour, alwaar een overstap
mogelijk is op lijn A. Het station Valmy is een fraai voorbeeld van
een station aan de buitenzijde van de stad.
Opvallend is de relatie tussen het metronet en de beide hoofdstations.
Er is namelijk geen enkele metrolijn die een directe verbinding biedt
tussen Part-Dieu en Perrache. Precies dit is de reden geweest om tramlijn
1 aan te leggen, want die levert deze directe verbinding wel, en heeft
daardoor een hogere vervoerwaarde voor stadswijken als La Doua, dan
een verlenging van metrolijn B langs hetzelfde tracé.
Metro C
in Cuire
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 22 maart 2003
Metrolijn
C is een buitenbeentje. Het is een gemoderniseerde tandradbaan die aan
de noordzijde van het centrum bij Hôtel de Ville aansluiting biedt
op metrolijn A. Lijn C rijdt, grotendeels ondergronds, in noordelijke
richting de berg op naar het eindpunt Cuire.
3.
Tram,
of terug naar: [intro] [menu]
Foto:
(C) Light
Rail Atlas/collection F.COLLARDEAU
Lyon 1955
De blauwe tram naar Neuville passeert in het centrum van Lyon een stadstram
van lijn 3 (Vaise - Villeurbanne)
Lyon
bezat ooit een uitgestrekt tramnet, zowel in de stad zelf, als de regio.
Vanaf 1947 werd dit netwerk echter omgezet naar een bussysteem. De laatste
stadstram maakte in 1956 plaats voor de (trolley)bus. De interlokale
'blauwe tram' Lyon-Neuville werd 1 juli 1957 vervangen door de bus.
États
Unis - muurschildering
Tram op stationsplein van 'Cité Industrielle'
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 21 maart 2003
Tony Garnier
Ondanks de snelle verdwijning van de tram in Frankrijk van de vorige
eeuw is die tram niettemin heel belangrijk geweest voor de stedelijke
ontwikkeling. In de periode 1880-1930 is de tram zonder uitzondering
de belangrijkste infrastructurele drager. Dat is heel mooi te zien in
de plannen van de beroemde socialistische stedebouwer uit Lyon: Tony
Garnier. In zijn utopisch stadsontwerp 'Cité Industrielle' (1904)
is ruim plaats gemaakt voor een tramnet dat de gehele stad bedient.
De quasi-moderne trams doen alle belangrijke gebouwen aan, waaronder
het station. Er ontbreekt bovenleiding; voor Garnier was dat wellicht
een onbelangrijk detail, of hij had misschien de ondergrondse voeding
voor ogen van sommige tramlijnen in die tijd in Parijs.
États
Unis - muurschildering
Tramlijn langs Boulevard État Unis
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 21 maart 2003
Delen
van Garniers 'Cité Industrielle' zijn de facto gerealiseerd in
Lyon. Zo heeft Garnier een ziekenhuis gebouwd, en ook een stadion (Gerland)
en 'La Halle', ontworpen als abattoir, thans een schitterde tentoonstellingshal.
Ook beroemd is de grotendeels gerealiseerde stadswijk États-Unis
(1917-1933), die volgens het ontwerp wordt doorkruist door een modern
aandoende tramlijn.
Garnier was zijn tijd ver vooruit. Langs Boulevard États Unis
is, conform Garniers plan uit de jaren 20/30, thans de vierde tramlijn
van Lyon geprojecteerd. En vanaf december 2003 rijden trams in Bordeaux
op veel trajecten met ondergrondse voeding, dus zonder bovenleiding,
net als in Garniers industriestad uit 1904!
Tramnetwerk
Het huidige netwerk bestaat uit twee lijnen. Beide beginnen bij SNCF-station
Perrache, aan de zuidzijde van het centrum. Na een kort gezamenlijk
traject dat over de Rhone leidt, splitsen de lijnen zich. T1 gaat via
station Perrache naar de universiteitswijk La Doua.
Part-Dieu
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 21 maart 2003
P&R
- eindpunt T2
Foto's: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Saint-Priest, 23 maart 2004
In
de voorstad Saint-Priest, hemelsbreed op circa 12 kilometer afstand
van het Lyonse centrum, ligt een TER-station aan de spoorlijn naar Grenoble.
Op het niveau van de stedelijke regio wordt echter het leeuwendeel van
het vervoer verzorgd door tramlijn T2. Enige tijd geleden is deze tramlijn
namelijk verlengd van Portes des Alpes aan de oostelijke stadsrand naar
een nieuwe P&R-voorziening aan de oostelijke zijde van Saint-Priest.
Materieel
La Doua
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 21 maart 2003
De
trams van Lyon zijn van het type Citadis
302,
met lage vloer over de gehele lengte van het voertuig. De vormgeving
wijkt bovendien radicaal af van
bijvoorbeeld de trams in Orléans en Montpellier (type
Citadis
301).
Met name de kop van de voertuigen heeft menigeen verbaasd en tart elke
vorm van esthetische conventie op het gebied van tramvormgeving. Technisch
zijn het echte stadstrams; 2.40 breed en geschikt voor een maximale
snlheid van 70 km/uur.
Uitbreidingen
T1
zal binnen enige tijd van Perrache via de Cours Charlemagne ('Cours'
is een plaatselijke uitdrukking voor 'Avenue') naar de zuidzijde
van het Schiereiland worden gevoerd en aldus nieuwe stedelijke ontwikkelingen
bedienen en stimuleren.
Nieuw
leven voor spoorlijn in de regio Lyon
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Meyzieu, 21 maart 2003
De
stadsregionale betekenis van de tram zal de komende tijd sterk toenemen
als een geheel nieuwe tramlijn van Part-Dieu in oostelijke richting
de regio ingetrokken zal zijn. Deze regionale tramlijn zal worden
geëxploiteerd door SNCF en gebruik maken van het tracé
van een oude spoorlijn. Het is een zogenaamd 'tram-train'-project.
Het eerste deel van de lijn zal naar het stadje Meyzieu lopen, het
tweede deel naar de luchthaven Saint Exupéry.
Het
project is bekend onder de afkorting LEA - Ligne de l'Est de
l'Agglomération.
Een vierde tramlijn zal station Part-Dieu met het zuidelijk deel
van de stad gaan verbinden waar de wijken Vénissieux en Minguettes
zijn gelegen.
Boulevard
des États Unis
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 21 maart 2003
T4
zal langs de Boulevard des États Unis worden getrokken, door
de befaamde wijk uit de jaren 20 en 30 van Tony Garnie.
4.
Bus,
of terug naar: [intro] [menu]
Trolleybus,
Pl. des Terreaux
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 22 maart 2003
Lyon
bezit ook nog een uitgebreid netwerk van trolleybussen. Lijn 1 bijvoorbeeld
doorkruist de stad in oost-westelijke richting en vormt aldus de
noordelijke tegenhanger van metrolijn D. Een andere belangrijke
lijn is nummer 4 (noord-zuid). Ter hoogte van het park Tête
d'Or bezit deze buslijn een fraaie vrije baan. Maar die situatie
is niet representatief voor het gehele systeem. Op veel plaatsen
moet bussen hun ruimte delen met het overige verkeer. Op pragmatische
wijze zijn wel op verschillende busstroken gemaakt. Een deel van
het centrum is verkeersluw.
Het nieuwe busmaterieel oogt goed en is van binnen ruim en overzichtelijk.
De lage vloer verbetert de toegankelijkheid. De nieuwe trolleybussen
zijn er in enkele en gelede uitvoering. De laatste versie wordt
name ingezet op de drukke lijn 1.
Op het Place des Terreaux bevinden de trolleybussen zich in het
kloppend centrum van de stad. Mogelijk dat in de toekomst een deel
van de trolleybuslijnen wordt vertramd.
5.
Knooppunten,
of terug naar: [intro] [menu]
Voor
het openbaar vervoer in en om Lyon worden verschillende modaliteiten
gebruikt, die elk op hun beurt verschillende netwerken bedienen.
Die netwerken staan in een hiërarchische verhouding; ze complementeren
elkaar. Om strategische plaatsen zijn deze netwerken via knooppunten
aan elkaar gekoppeld.
Knooppunt Perrache
Knooppunt
Perrache
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 22 maart 2004
Dit
is een intermodaal knooppunt waar elke niveau van de hiërarchie
is vertegenwoordigd. Zowel internationale als nationale treinen
doen het station Perrache aan. Ook diverse TER-diensten stoppen
er. Het knooppunt is bovendien het begin van tramlijn T2 en diverse
buslijnen die tot ver in de stedelijke regio van Lyon doordringen.
Ten slotte doen tal van stadsbussen het station aan. Behalve de
reeds genoemde T2, die natuurlijk vooral ook een stadslijn is, begint
ook T1 in Perrache.
Het knooppunt is met recht intermodaal, omdat het behalve door OV,
ook uitstekend bediend kan worden door auto. Een autosnelweg loopt
dwars door/onder het complex. Ooit was deze weg de enige noord-zuidverbinding
in Frankrijk. Die functie is enkele jaren geleden echter overgenomen
door een nieuwe ringsnelweg.
In het knooppunt is een omvangrijk stelsel van parkeergarages opgenomen.
Bouwkundig en stedenbouwkundig is het complex 'onvermijdelijk'.
Het is gesitueerd voor het oude stationsgebouw en schermt aldus
het centrum van Lyon af. Dat effect wordt nog versterkt door de
autosnelweg die hier dwars door de stad loopt. Deze erfenis uit
de jaren 70 van burgemeester Ratel illustreert treffend de prijs
die men moet betalen als een dergelijk multimodaal knooppunt in
het hart van de stad wordt geplaatst.
Knooppunt Vaise
Knooppunt
Vaise
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 22 maart 2004
Een
prachtig voorbeeld hoe de metro met het busnet is verknoopt. De
ontsluiting van het ondergrondse metroperron is gekoppeld aan een
overbouwd eilandperron op maaiveldniveau waar omheen de bussen circuleren
en halteren. Het busperron is op ongelijkvloerse wijze ook gekoppeld
aan het SNCF-station.
Knooppunt Gorge de Loup
Knooppunt
Gorge de Loup
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 23 maart 2004
Nog
een verbeeld van verknoping van metro, bus en trein. Dit knooppunt
is echter minder compact dan dat van Vaise.
Knooppunt Laurent Bonnevay
Knooppunt
Laurent Bonnevay
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 23 maart 2004
Voorbeeld
van een 'klassiek' busstation dat is gekoppeld aan het oostelijk
eindpunt van metro A.
Overigens zal de metro over enige jaren worden verlengd naar een
nieuw OV-knooppunt enkele kilometers verderop aan de nieuwe regionale
tramlijn LEA.
Knooppunt Grange Blanche
Knooppunt
Grange Blanche
Fot o: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 23 maart 2004
Aan
de oostzijde van de stad ligt dit lokale knooppunt alwaar metro
D, tram T2 en stadsbussen als 28 met elkaar zijn verbonden. Vooral
de koppeling van bushaltes aan entrees van het metrostation springt
in het oog. De bussen circuleren om het voetgangersplateau midden
op het plein; hier zijn bushaltes en enkele metro-entrees gesitueerd.
6.
Links,
of terug naar: [intro] [menu]
Lyon Links
www.infotram.com
www.sytral.fr/
ww.tcl.fr/
www.keolis.com
www.lyon-aderly.com/dynamic/atouts_infrastructures/indexfr.asp
LIGHTRAIL.NL
& Light Rail Atlas
Nederlandse
experts met Franse kennis
Lightrail.nl
(LRNL)
Pagina
over de tram in Frankrijk
www.lightrail.nl/France
Engelstalige
pagina over studiereizen van LRNL
www.lightrail.nl/studytours
LRA:
de Franstalige versie
met actualiteiten
www.lightrail.nl/fr
Nederlandse Instituut voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting
nirov.nl
7.
Studiereizen ,of
terug naar: [intro] [menu]
E-Mail voor
uw vragen en suggesties...
LRNL of Light
Rail Atlas
PROGRAMMA-suggesties:
Gebruikmakend van een internationaal netwerk van LR-experts. Desgewenst
wordt samengewerkt met het NIROV.
Onderstaande pakketten kunnen op korte termijn worden aangeboden. In
veel plaatsen is reeds contact gelegd met lokale deskundigen. Telkens
zijn de belangrijkste steden genoemd. Er kunnen ook andere steden aan
het pakket worden toegevoegd.
Noordwest-Europa
Amsterdam - Rotterdam
- Den Haag - Utrecht;
Düren - Keulen/Bonn
- Ruhrgebied;
Duisburg
- Düsseldorf - Keulen - Luik;
Hannover - Kassel
- Bielefeld;
Stuttgart
- Heilbronn - Saarbrücken - Strasbourg;
Saarbrücken - Strasbourg
- Nancy;
Saarbrücken - Karlsruhe/Heilbronn
- Stuttgart;
Berlijn - Potsdam
- Brandenburg;
Kassel
- Nordhausen - Erfurt - Gotha -Jena;
Dresden - Bad Schandau
- Chemnitz - Zwickau
- Plauen
Belgische kust
- Lille - Gent - Antwerpen;
Lille
- Roubaix - Tourcoing;
Antwerpen - Gent
- Brussel - Charleroi;
Londen
- Birmingham - Manchester - Sheffield - Nottingham;
Manchester-Liverpool-Dublin;
Orleans
- Nantes - Parijs;
Parijs - Rouen
- Lille - Valenciennes;
Mannheim
- Strasbourg - Basel - Bern.
Midden- en Zuid-Europa
Basel - Zürich
- Bern - Lausanne - Genève;
Milaan - Turijn
- Genua;
Rome;
Napels - Messina;
Valencia - Barcelona
- Bilbao.
Oost-Europa
Poznan - Lodz -
Warschau - Krakow;
Praag - Most -
Plzen - Brno;
Helsinki - Petersburg;
Moskou - Noginsk
- Kolomna;
Kiev - Dnepropetrovsk.
Noord-Amerika
Portland
- Seattle - Vancouver;
Calgary - Edmonton
- Toronto;
San Francisco -
Los Angeles - San Diego;
San Francisco -
San Jose - Sacramento - Salt Lake City - Denver;
Boston - Newark
- New Jersey - Philadelphia - Baltimore;
Boston - Buffalo
- Pittsburgh - Cleveland;
New Orleans - Memphis
- Dallas.
Zuid-Amerika
Buenos Aires -
Curitibá
- Rio de Janeiro.
Afrika
Tunis;
Johannesburg-Pretoria-Durban-Kaapstad.
Azië
Hong Kong (stad)
- Hong Kong (Tuen Mun) - Manilla;
Tokyo - Kyoto -
Hiroshima.
Australië
Sydney - Melbourne
- Adelaide.
Zie
ook de Engelstalige pagina over studiereizen:
www.lightrail.nl/studytours
DOCUMENTATIE:
(C) Light Rail Atlas, april 2004
terug
naar: [intro] [menu]