Hoogtepunten
Baanbrekend
boek over light rail
Een
pleidooi voor investeren in de stad door middel van hoogwaardig
OV, en in het bijzonder light rail. De economische
en sociale betekenis van steden is groter dan ooit, terwijl het
belang van duurzame ontwikkeling in toenemende mate wordt onderkend.
Cover
Het
geïllustreerde boek telt 174 pagina’s en kost € 35,--
(inclusief BTW; exclusief verzendkosten). Het
boek is te bestellen via robvanderbijl@gmail.com
Meer
informatie:
www.lightrail.nl/47xlightrail/
Doorbraak
light rail in Vlaanderen
Vrijdag
11 oktober 2013 heeft de Vlaamse
regering definitief de sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht
goedgekeurd.
Ontwerp
tracé tussen grens en noorden van Maastricht; tram takt
af van spoorlijn naar tramtracé in stad (rood in groen)
Start
bouw is voorzien in 2015; opening in 2017. De kosten voor
het Vlaamse deel bedragen 217 miljoen euro (inclusief 12 sneltrams).
Het Nederlandse deel is begroot op 83 miljoen.
De aanbesteding kan nu definitief worden voorbereid. Volgens
Rob van der
Bijl van LRA is weliswaar een mijlpaal bereikt, maar "eerst
moeten nu de aanbestedingen succesvol worden afgerond".
Ontwerp
tracé aan noordzijde van Maastricht; enkelspoor (rood
in groen) gaat over in dubbel straatspoor (rood in grijs)
Ook
de tramnetten van Antwerpen en Gent worden substantieel
uitgebreid. En er bestaan serieuze plannen voor verlenging
van de kusttram.
Tegenslag
light rail
Eind
2012 zijn de projecten RegioTram Groningen en vertramming Zwolle-Kampen
helaas gesneuveld, hetgeen een zware tegenslag vormt voor de ontwikkeling
van light rail in Nederland.
De
regio van Groningen zal ook in de toekomst worden bediend volgens
het huidige model van 'lichte treinen', zoals hier op het station
van Winschoten.
Zie
voor achtergrond en analyse het artikel van Rob van der
Bijl over de teloorgang van het Groningse project in het tijdschrift Blauwe
Kamer...
Een
regiotrein op de lijn Zwolle-Emmen.
Zwolle-Kampen
zal weliswaar niet worden vertramd, maar toch worden aangepast
en geëlektrificeerd, inclusief nieuwe halte bij Stadshagen.
RegioTram is ingeruild voor RegioTrein, zoals op de lijn Zwolle-Emmen.
Trams
als louter dadendrang?
Behalve
Groningen hebben (of hadden) ook andere steden in Nederland plannen
met een tram. Is het dadendrang van wethouders? Elke stad zijn
eigen tramspeeltje?
Reims
(Frankrijk), 15 september 2012
Nee,
zegt Rob van der Bijl, zo simpel is het niet. Hij was als stedenbouwkundig
adviseur de afgelopen 25 jaar betrokken bij alle tramprojecten
in Nederland en bij projecten in Scandinavië, in Azië en
de Verenigde Staten. Stedelijk railvervoer is booming, ziet
hij, omdat het de verstopte stadscentra beter bereikbaar maakt
en kantoren en bedrijven lokt. Of het nu gaat om een sneltram
in Reims en Straatsburg, stadstrams in vijftig steden in de
Verenigde Staten of snelle metros in Azië. Dat
zie je wereldwijd Dat is niet terug te brengen op de nukken
van bestuurders. En de lightrailverbinding tussen Den Haag
en Zoetermeer en Rotterdam heeft bewezen dat steden beter bereikbaar
worden. Er zijn nu 30 procent meer reizigers dan toen er alleen
nog treinen waren."
"De
combinatie van veel passagiers, efficiëntere exploitatie
en hogere stedenbouwkundige kwaliteit", zegt Van der Bijl, "maakt
dat railprojecten in grote dichtgebouwde steden goedkoper zijn
dan bussen."
NRC, handelsblad, 28 september 2012
Stekker
uit RijnGouwelijn
Geen hoogtepunt, maar een dieptepunt. Dat was 2011 voor het RGL-project.
Na jarenlang bestuurlijk geharrewar heeft het nieuwe provinciebestuur
medio 2011 de stekker uit het project gehaald. De nieuwe versie:
'oost' op bestaand hoofdspoor en 'west' als vertrambare busbaan,
laat immers van het oorspronkelijke plan niets meer over. Ook
is de financiering van het project niet meer geborgd.
RGL: 'rest in peace'.
Terugkijkend op al die jaren van voorbereiding moet helaas worden
geconcludeerd dat politiek, bestuurlijk en ambtelijk de project-puzzel
nimmer echt kon worden opgelost.
Nieuwe
tramlijn in Tokyo
Het
budget van
Tokyo voor 2011 bevat financiering voor de bouw van een nieuwe
tramlijn tussen Ginza naar Harumi in het havengebied van Chuo
Ward. Meer info bij Japan
Probe...
Een
inmiddels achterhaald hoogtepunt - Na
65 jaar keert de tram terug in de regio Groningen - Assen.
Al
in 2016 in de stad Groningen, en daarna ook in de regio. De
voorbereidingen voor het project vorderen gestaag. Zie ook
de websitie van
het
project: www.regiotram.nl/.
Men verwacht dat de komende jaren de stad het toenemend aantal
auto's niet meer kan verwerken. Bovendien is de omvang van het
OV per bus tussen station en het universiteitscomplex Zernike
nu al aanzienlijk. Daarom is de stad Groningen in samenwerking
met de regio Groningen-Assen met het plan gekomen om een twee
tramlijn te openen van station via binnenstad naar respectievelijk
het universiteitscomplex Zernike en de wijk Kardinge. Het huidige
plan is gebaseerd op onderzoek naar ruimtelijke inpasbaarheid
en vervoerwaarden. Samen met hoogwaardige busverbindingen is een
stedelijk OV-net voorzien, waarvan op den duur ook andere lijnen
vertramd zouden kunnen worden.
Meer hoogtepunten hier...
Eind
2010 hebben de gemeente en de provincie Groningen, en ook de regio
Groningen-Assen, ingestemd met het plan voor een RegioTram. De
eerste fase zal bestaan uit twee lijnen in de stad per 2015/2016
(zie de stadskaart hierboven). Een tweede fase na 2020 zal in
het teken staan van een regionale uitbouw, grotendeels over hoofdspoor
van de trein (zie de kaart hieronder).
Meer
hoogtepunten
hier...
Sinds
de opening in 1983 van de Nieuwegeinlijn is er in Nederland ontzettend
veel gebeurd op het gebied van light rail. Inmiddels zijn de stedelijke
en regionale railsystemen in Nederland aanzienlijk uitgebouwd.
Bij de 10de verjaardig van Light Rail Atlas is hierop terug geblikt
(januari 2008). We konden toen constateren dat er weliswaar veel
gerealiseerd is, maar dat veel plannen in de jaren 90 kennelijk
te hoog waren gegrepen. Maar ook was duidelijk dat zich een nieuwe
generatie projecten en initiatieven aandient. Zo valt er veel
nieuws te melden over de tramprojecten in Groningen, Nijmegen,
Maastricht en Utrecht. Ook verdient de tram-pilot Zwolle-Kampen
hernieuwde aandacht.
Inmiddels
is RandstadRail in Haaglanden nagenoeg volledig operationeel en
is het zinvol een eerste inschatting van het succes te maken.
Uit een studie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt
dat de tram veel veiliger is dan velen voor mogelijk hadden gehouden.
Afgelopen jaren zelfs veiliger dan ooit! Er komt dan ook geen
maximunsnelheid voor trams. En in Frankrijk vervoeren trams veel
meer reizigers dan verwacht. Maar dat wisten we eigenlijk al.
De Franse spoorwegen werken intussen hard aan diverse 'tram-train'
projecten. In Frankrijk wordt ook onderkend dat trams een milieuvriendelijk
mobiliteitsbeleid helpen realiseren. Het 'Akkoord van Grenelles'
uit 2007 moet Frankrijk tot het meest milieuvriendelijke land
in de EU maken.
Meer
hoogtepunten
hier...
|