Lightrail.nl We werken met trots aan hoogwaardig openbaar vervoer |
||
- --Betere Bus - - -GoDutchCycling - - - Favas.net-- - -Archief - -- Contact | ||
Lightrail.nl biedt expertise voor gebruikers in Nederland en buitenland. We combineren kennis van verschillende domeinen, zoals openbaar vervoer, stedenbouw, project-management, economie, ecologie en sociale wetenschappen. Colleges - Rob van der Bijl biedt een reeks ‘in-huis’ discussiecolleges aan over de samenhang tussen mobiliteit en ruimte. De reeks is afgeleid van ziijn colleges als gastprofessor aan Universiteit Gent. Download de brochure. Uithoornlijn 1999-2024 - Lightrail.nl blikt terug op ontwerp- en advieswerk van 25 jaar geleden. De opening van de Uithoornlijn (juli 2024) geeft daartoe alle aanleiding, omdat het idee om deze lijn uit te werken als sneltram (light rail) reeds in onze studies uit de periode 1999-2001 was voorgesteld. Download de feature. Een tram voor Eindhoven? - Lightrail.nl ging voor verschillende media op deze vraag in - een samenvatting: "Mocht het stadsbestuur daadwerkelijk zijn zinnen zetten op een tramlijn, dan lijkt er vooral met Den Haag een robbertje gevochten te mogen worden. Waar veel middelgrote steden in Europa, vergelijkbaar in omvang met Eindhoven, vaak een tram hebben, is Nederland veelal een autoland, en provincie Noord-Brabant is ook nog eens bij uitstek de autoprovincie van het land." (in Studio 040, 7 oktober 2024). “Eindhoven is één van de meest succesvolle economische regio’s ter wereld. Dan wil je comfortabeler vervoer en een betere uitstraling. Advies: werk het hoogwaardige busnetwerk op zo’n manier uit dat het in de toekomst gefaseerd en deels omgezet kan worden naar tram." (in dagblad Trouw, 6 september 2024). Barrières voor de tram - Het internationale light rail magazine TRAMWAYS & URBAN TRANSIT onderzocht barrières die steden in de weg staan bij de uitvoering van light rail plannen. TAUT (juli 2024) interviewde Rob van der Bijl (Lightrail.nl) over deze barrières voor tramprojecten en -exploitaties: “The local authorities – the municipalities, the provinces and also the metropole regions – either don’t have of hardly have any tax jurisdiction so they can’t raise money like they do, for example, in the metropolitan region of Stockholm. The Netherlands and the UK are clear examples of this kind of ‘misfit’ but, unfortunately, there are many other examples as well.” Onze conclusie: het is heel moeilijk om voldoende geld te krijgen om bestaande tramlijnen te exploiteren en nieuwe te bouwen.
Okayama tram onderzoek - Lightrail.nl (april 2023) bereidde en begeleidde een werkbezoek aan de tramlijn in Okayama (Japan) en diens exploitant de Ryobi Group. Download de beelden van de TV uitzending en zie ook het bijbehorende nieuwsbericht op Favas.net.
NPO - Pointer - Dit was in dit tv-programma onze boodschap (maart 2023): Het uitdunnen en opheffen van zogenaamde onrendabele regionale buslijnen holt de kwaliteit van gehele ov-netwerk uit. Immers, de mensen die in zo’n busje zaten, gebruiken nu ook niet meer de metro op de zware ov-verbindingen.
Nog
meer in de media: Rob van der Bijl is al lange tijd een vriend van OV Magazine. Zo schrijft hij al jaren columns voor het blad en is hij daarnaast sinds januari 2020 lid van de Raad van Advies.
Lopend onderzoek naar tram-trein 3de generatie: Afgelopen jaren hebben we ons onderzoek naar tram-train gecontinueerd met veldwerk in Japan (Fukui en Toyama, 2018) en de metropool Parijs (2018-2024). We brengen zo snel mogelijk enkele onderzoeksresultaten in de publiciteit. Wordt vervolgd … Geschiedenis en toekomst van de tram in Nederland is sinds de zomer van 2021 het onderwerp van een tentoonstelling in het Openluchtmuseum van Arnhem (locatie tramremise). Lightrail.nl is daar vertegenwoordigd met een schets van een regionaal light rail netwerk in en rond de stad Groningen (Pragmatiek van Doorkoppeling, RVDB/Lightrail.nl, september 2006). Sustainable
urban development with LRT: Lessons from Netherlands and Japan:
Omvangrijk artikel over de vele mogelijkheden van Light
Rail Transit (LRT – light rail,
tram) als hoogwaardig openbaar vervoer in steden en stedelijke
regio's.
|
‘Betere bus’ is
een standaardwerk over hoogwaardige bus. Een gereedschapskist voor
ontwerpers en planners,
opdrachtgevers en vervoerders, politici en bestuurders en
niet in de laatste plaats voor reizigers en hun belangenverenigingen. Ons boek 'Light Rail Transit Systems: 61 Lessons in Sustainable Urban Development' is uitgegeven door Elsevier.´The book shows how to design and operate light rail to maximize its social benefits. Readers will learn how to understand the value of light rail and tactics on its effective integration into communities.´ Bestel het boek bij Elsevier.
Al eerder (24 september 2018) was ons boek in ontvangst genomen door professor Graham Currie van de Monash University in Melbourne.
Leer over incrementele light rail planning en de bijbehorende argumentaties, werkwijzen en projecten. Download Lightrail.nl's presentatie in Bergen, Noorwegen, april 2017. Zomer
2024 is ons boek 'Betere Bus'' verschenen. Het Nederlandstalige standaardwerk
over BRT en andere vormen van hoogwaardige bus. | |
Volgende pagina >> | ||
Copyright & Design: RVDB
- Urban Planning, Amsterdam, Netherlands, 1997 - 2024
|