Lightrail.nl
We werken met trots aan hoogwaardig openbaar vervoer
- --Betere Bus - - -GoDutchCycling - - - Favas.net-- - -Archief - -- Contact

Lightrail.nl biedt expertise voor gebruikers in Nederland en buitenland. We combineren kennis van verschillende domeinen, zoals openbaar vervoer, stedenbouw, project-management, economie, ecologie en sociale wetenschappen.

Colleges - Rob van der Bijl biedt een reeks ‘in-huis’ discussiecolleges aan over de samenhang tussen mobiliteit en ruimte. De reeks is afgeleid van ziijn colleges als gastprofessor aan Universiteit Gent. Download de brochure.

Uithoornlijn 1999-2024 - Lightrail.nl blikt terug op ontwerp- en advieswerk van 25 jaar geleden. De opening van de Uithoornlijn (juli 2024) geeft daartoe alle aanleiding, omdat het idee om deze lijn uit te werken als sneltram (light rail) reeds in onze studies uit de periode 1999-2001 was voorgesteld. Download de feature.

Een tram voor Eindhoven? - Lightrail.nl ging voor verschillende media op deze vraag in - een samenvatting: "Mocht het stadsbestuur daadwerkelijk zijn zinnen zetten op een tramlijn, dan lijkt er vooral met Den Haag een robbertje gevochten te mogen worden. Waar veel middelgrote steden in Europa, vergelijkbaar in omvang met Eindhoven, vaak een tram hebben, is Nederland veelal een autoland, en provincie Noord-Brabant is ook nog eens bij uitstek de autoprovincie van het land." (in Studio 040, 7 oktober 2024). “Eindhoven is één van de meest succesvolle economische regio’s ter wereld. Dan wil je comfortabeler vervoer en een betere uitstraling. Advies: werk het hoogwaardige busnetwerk op zo’n manier uit dat het in de toekomst gefaseerd en deels omgezet kan worden naar tram." (in dagblad Trouw, 6 september 2024).

Barrières voor de tram - Het internationale light rail magazine TRAMWAYS & URBAN TRANSIT onderzocht barrières die steden in de weg staan bij de uitvoering van light rail plannen. TAUT (juli 2024) interviewde Rob van der Bijl (Lightrail.nl) over deze barrières voor tramprojecten en -exploitaties: “The local authorities – the municipalities, the provinces and also the metropole regions – either don’t have of hardly have any tax jurisdiction so they can’t raise money like they do, for example, in the metropolitan region of Stockholm. The Netherlands and the UK are clear examples of this kind of ‘misfit’ but, unfortunately, there are many other examples as well.” Onze conclusie: het is heel moeilijk om voldoende geld te krijgen om bestaande tramlijnen te exploiteren en nieuwe te bouwen.



BRT-studie succesvol afgerond - Lightrail.nl ondersteunde bureau Berenschot met een onderzoek naar de mogelijkheden van Bus Rapid Transit. Download het manifest (oktober 2022).

Okayama tram onderzoek - Lightrail.nl (april 2023) bereidde en begeleidde een werkbezoek aan de tramlijn in Okayama (Japan) en diens exploitant de Ryobi Group. Download de beelden van de TV uitzending en zie ook het bijbehorende nieuwsbericht op Favas.net.



Lightrail.nl (Rob van der Bijl) in de Nederlandse media

NPO - Pointer - Dit was in dit tv-programma onze boodschap (maart 2023): Het uitdunnen en opheffen van zogenaamde onrendabele regionale buslijnen holt de kwaliteit van gehele ov-netwerk uit. Immers, de mensen die in zo’n busje zaten, gebruiken nu ook niet meer de metro op de zware ov-verbindingen.



Radio 1 - Rob van der Bijl (Lightrail.nl) deed mee aan een gesprek in het Radio 1 programma ‘Dit is de Dag’ (24 augustus 2022) over de vraag of er nog toekomst voor de trein is? Volgens Lightrail.nl is deze toekomst allang begonnen. Luister naar dit gesprek.




Dr Kelder en Co 'Volgens Rob van der Bijl is de file niet het probleem. Juist al het geld en het werk dat gestoken wordt in het opheffen van de knelpunten maakt dat de mobiliteitsproblemen steeds erger worden. Van de regen in de drup met meer asfalt dus. Een goed gesprek over hoe het mobiliteitsbeleid averechts werkt (7 juni 2019). Luisteren naar deze podcast van Jort Kelder.

Nog meer in de media:
. Aanbieding boek aan Van Boxtel, CEO NS
. Emergent City, Moraliteit mobiliteit
. Trouw, Kijk verder dan rails lang is
. Infrasite.nl, Visie op het OV.

. BN/De Stem, Breda-Tilburg
. NRC, Geen plannen, dus niets
. OVPro.nl, Geen miljarden nodig
. CoBouw, OV niet iets voor 'losers'

OVM

Rob van der Bijl is al lange tijd een vriend van OV Magazine. Zo schrijft hij al jaren columns voor het blad en is hij daarnaast sinds januari 2020 lid van de Raad van Advies.



Hoogwaardige bus versterkt openbaar vervoer. Onze maatschapij heeft 'better bus' nodig: www.lightrail.nl/better-bus/

Lopend onderzoek naar tram-trein 3de generatie: Afgelopen jaren hebben we ons onderzoek naar tram-train gecontinueerd met veldwerk in Japan (Fukui en Toyama, 2018) en de metropool Parijs (2018-2024). We brengen zo snel mogelijk enkele onderzoeksresultaten in de publiciteit. Wordt vervolgd …

Geschiedenis en toekomst van de tram in Nederland is sinds de zomer van 2021 het onderwerp van een tentoonstelling in het Openluchtmuseum van Arnhem (locatie tramremise). Lightrail.nl is daar vertegenwoordigd met een schets van een regionaal light rail netwerk in en rond de stad Groningen (Pragmatiek van Doorkoppeling, RVDB/Lightrail.nl, september 2006).

Sustainable urban development with LRT: Lessons from Netherlands and Japan: Omvangrijk artikel over de vele mogelijkheden van Light Rail Transit (LRT – light rail, tram) als hoogwaardig openbaar vervoer in steden en stedelijke regio's.
Zie: International Railway Journal (IRJ)...
Lees het volledige artikel van Rob van der Bijl, Kiyohito Utsunomiya en Niels van Oort bij TU Delft.

 

 



Betere Bus: ons nieuwe boek over BRT (‘Bus Rapid Transit’) en de lichtere vorm BHLS (‘Bus with High Level of Service’), maar ook over alle toepassingen van de bus waarmee het openbaar vervoer hoogwaardiger wordt: een slim versnelde stadsbus, een sociaal gedragen buurtbus, een effectieve vraagafhankelijke bus, een comfortabele bus op de langere afstanden, een bustaxi in de buurt, enzovoorts. Inzoomend op BRT en BHLS is de uitdaging telkens om deze vormen van betere bus op de juiste manier in te zetten in de mix van ov-oplossingen. Over hoe dat kan gaat dit boek.

‘Betere bus’ is een standaardwerk over hoogwaardige bus. Een gereedschapskist voor ontwerpers en planners, opdrachtgevers en vervoerders, politici en bestuurders en niet in de laatste plaats voor reizigers en hun belangenverenigingen.
Bestel ons boek nu bij Acquire Publishers.

Ons boek 'Light Rail Transit Systems: 61 Lessons in Sustainable Urban Development' is uitgegeven door Elsevier.´The book shows how to design and operate light rail to maximize its social benefits. Readers will learn how to understand the value of light rail and tactics on its effective integration into communities.´ Bestel het boek bij Elsevier.



President-directeur van de Nederlandse Spoorwegen Roger van Boxtel neemt ons boek in ontvangst (2 oktober 2018). "Lightrail is wat mij betreft een belangrijke factor voor duurzame stedelijke ontwikkeling. Zeker in de Randstad", zegt Van Boxtel. "Ik ga het beslist lezen!"

Al eerder (24 september 2018) was ons boek in ontvangst genomen door professor Graham Currie van de Monash University in Melbourne.



Een handboek over inpassing van de tram in stedelijke omgeving (CROW, november 2022). Light rail en tramsystemen zijn flexibel inpasbaar in bijna iedere stedelijke omgeving, maar een kwalitatief hoogwaardige ruimtelijke inpassing van dergelijke systemen is behoorlijk complex. Lightrail.nl heeft meegewerkt aan de totstandkoming van dit handboek dat met een serie richtlijnen professionals ondersteunt om tot goede oplossingen te komen.



Ons eerdere boek 'Investeren in de Stad. Lessen uit 47 light rail projecten' is niet meer leverbaar. Zie verder de samenvatting van de uitgebreide Engelstalige versie.
www.lightrail.nl/61xlightrail/

Leer over incrementele light rail planning en de bijbehorende argumentaties, werkwijzen en projecten. Download Lightrail.nl's presentatie in Bergen, Noorwegen, april 2017.

Zomer 2024 is ons boek 'Betere Bus'' verschenen. Het Nederlandstalige standaardwerk over BRT en andere vormen van hoogwaardige bus.
Bestel uw exemplaar bij uitgever Acquire.

   
 
   
Volgende pagina >>
 
Copyright & Design: RVDB - Urban Planning, Amsterdam, Netherlands, 1997 - 2024