STUDIEREIZEN
FRANKRIJK
DOCUMENTATIE TRAM & LIGHT RAIL
Deze documentatie
is vervaardigd in het kader van studiereizen naar Frankrijk, onder andere
in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de Gemeente
Den Haag, het Nederlands Instituut voor Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting
(NIROV), het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA), de provincie Noord-Brabant,
diverse particulieren, de stad Bergen (Noorwegen) en ook de 'Stichting
Promotie Straatbaksteen' onder voorzitterschap van Dick Tommel.
E-mail
LRNL/Rob van der Bijl voor vragen,
algemene informatie en boekingen voor deze, of vergelijkbare studiereizen.
(C) Lightrail.nl / Rob van der Bijl,
1999-2005 update:
220805
[menu]
(of lees eerst de introductie hieronder)
Foto: (C)
Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Grenoble, Avenue Alsace-Lorraine, 20 juli 2004
Introductie
Op deze pagina is documentatie opgenomen van de ontwikkeling van tram
en Light Rail in Frankrijk. De documentatie is bedoeld ter ondersteuning
van diverse studiereizen. In veel van deze reizen is/wordt de stedelijke
inpassing van tramlijnen verkend in situaties die goed vergelijkbaar
zijn met de Nederlandse schaal. Orléans bijvoorbeeld, omdat deze
stad in veel opzichten bijvoorbeeld overeenkomt met steden als Arnhem,
Groningen, Haarlem en Breda. Nantes is goed vergelijkbaar met Rotterdam,
en Lyon met Amsterdam. De Parijse buitenwijken ten slotte komen qua
'korrelgrootte' overeen met diverse stedelijke gebieden in Nederland,
zoals nieuwbouwwijken uit de jaren 60 en 70, maar ook rustiekere woongebieden
zoals in binnenduinrand van Brabant en Zuid- of Noord-Holland.
Frankrijk is behalve stedebouwkundig zeker ook puur vervoerskundig interessant.
De afgelopen 20 jaar is het openbaar vervoer in dit land op voortvarende
wijze verbeterd en uitgebouwd. De introductie van trams in de steden
vervult binnen deze ontwikkeling een sleutelpositie. Ondanks culturele
en bestuurlijke verschillen met Nederland, blijft Frankrijk van belang
als studieobject. Wie door Strasbourg loopt en daar de trams ziet rijden
kan niet geloven dat deze stad qua omvang en structuur nagenoeg identiek
aan Utrecht is. Dat feit alleen al, rechtvaardigt ruimschoots een bezoek!
Behalve algemene informatie over Frankrijk bevat deze pagina informatie
over in beginsel elke Franse 'tram'stad. Bovendien zijn links aangebracht
naar onze documentatie van het openbaar vervoer in afzonderlijke steden,
zoals Bordeaux, Nantes, Orléans, Parijs en Strasbourg.
DOCUMENTATIE:
(C) Lightrail.nl, 1999-2005
De
documentatie voor de studiereizen naar Frankrijk zijn afgeleid van de
website Light Rail Atlas
Onderstaande
documentatie bestaat uit een groot aantal delen. Vanuit het volgende
menu kunt u direct naar het betreffende deel springen.
[terug
naar intro]
Frankrijk,
of terug naar: [intro] [menu]
Foto: (C)
Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl,
Nantes, 16 maart 2001
Alain
Chenard (destijds Président van Semitan, het OV-bedrijf van Nantes,
inmiddels met pensioen) staat in zijn tram en mengt zich met zijn klanten.
Chenard is de vader van het systeem in Nantes, het eerste van de nieuwe
generatie trambedrijven van Frankrijk.
Wedergeboorte Tram & Light Rail in Frankrijk
Na de grote afbraak medio vorige eeuw bleven in Frankrijk alleen nog
de trambedrijven over van Lille, Marseille en Saint-Etienne (in totaal
slechts vier tramlijnen!). Zo verloor Lyon in 1956 haar stadstram en
een jaar later reden er de laatste interlokale trams van de 'Train Bleu'
naar Neuville. Strasbourg bijvoorbeeld deed in 1960 haar tram weg, en
Orléans al in 1938. In de jaren 80 start echter een indrukwekkende
herwaardering van hoogwaardig, railgebonden openbaar vervoer.
Het
eerste nieuwe trambedrijf werd in Nantes geopend (1985). Daarna volgden
vele: Grenoble (1987), Parijs; St-Denis-Bobigny (1992), Rouen (1994),
Strasbourg (1994), Parijs, Seinedal (1997).
In 2000 zijn behalve in Lyon nog nieuwe trambedrijven geopend in Montpellier
en Orléans. In La Rochelle is in 2001 een korte test- en demonstratie-tramlijn
geopend als uitloper van de tramfabriek van Alstom. Het drielijnige
netwerk van Bordeaux is gedurende 2004 in gebruik genomen. Bovendien
wordt in Mulhouse in 2005 een nieuw stadstrambedrijf geopend. In Parijs
werkt men ondertussen aan een geheel nieuwe tramlijn (T3) langs de boulevards
in het zuidelijk deel van de centrale stad. Spectaculair zijn de plannen
in Parijs voor de 'Grand Tram' waarmee de twee reeds bestaande lijnen
zullen worden kortgesloten via een kilometerslang net van tangentiële
tramlijnen om de centrale stad. Ook in Valenciennes is men - na enige
jaren vertraging - aan het werk. Brest en Le Mans zijn voorbeelden van
steden waar serieuze plannen op tafel liggen om de stadstram weer in
te voeren. In Nice wordt zelfs al gebouwd.
Daarnaast wordt druk geëxperimenteerd met geleide bus-technieken
van de firma Bombardier ('tram sur pneu'). Nancy en Caen zijn de eerste
twee steden waar zo'n systeem is geopend. In Rouen rijdt naast de tram
op een tweede as van het net sinds enige tijd een optisch geleide bus.
In Clermond-Ferrand wordt gewerkt aan een geleide bus van de firma Translohr.
Deze 'tram sur pneu' is in veel opzichten amper te onderscheiden van
een gewone tram.
TramTrain
Naast
de nieuwe generaties stadstrambedrijven (Bordeaux en verder...) wordt
nog eens een geheel nieuwe vorm van Light Rail in Frankrijk geïntroduceerd.
Op basis van ervaringen in Duitsland (Karlsruhe, Saarbrücken, etc.)
zullen de komende jaren mogelijk in meerdere stadsregio's sneltramsystemen
worden gebouwd die deels gebruik maken van tramtrajecten, en deels van
spoorwegtrajecten. Aldus zullen doorgaande regionale lijnen ontstaan
die overstaploze verbindingen mogelijk maken tussen regio en centrale
stad.
Foto
(C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Sarreguemines, 13 oktober 2001
De
eerste ervaringen met deze vorm van Light Rail - treffend aangeduid
als 'TramTrain' - zijn opgedaan in de grensstreek met Duitsland. Sinds
enige jaren loopt de Saarbahn, een Duitse 'TramTrain', vanuit Saarbrücken
door naar de Franse grensplaats Sarreguemines. Twee keer per uur rijden
vanuit Saarbrücken over het hoofdspoor langs de Saar sneltrams
naar Frankrijk. Vlak voor de grens takt de lijn af van het Duitse hoofdspoor
en is vanaf dat punt uitgevoerd als enkelspoor. Via een brug over de
Saar wordt Frankrijk binnengereden. Enkele honderden meters verder ligt
het station van Sarreguemines. De situatie is heel simpel gehouden.
Het enkelspoor blijft hier enkel spoor, en loopt alleen iets door voor
het eventueel opstellen van materieel. Het Franse perron is met een
laagje asfalt provisorisch enige centimeters opgehoogd. Aanvankelijk
zagen de Fransen de komst van de Saarbahn niet zitten. In de loop van
2000, enkele jaren later, is het tij echter gekeerd. De grensregio's
zullen de komende jaren kennismaken met de uitbouw van het Duits-Franse
netwerk. Ook de spoorwegen van Luxemburg zullen mogelijk hierop gaan
aansluiten.
Sneltramdienst
op hoofdspoor
Foto: (C) Light Rail Atlas/Rob van der Bijl, Station Genève,
20 augustus 1999
Een
ander project is de Light Rail-exploitatie op de Zwitsers-Franse spoorlijn
Genève - Cornavin - Satigny - La Plaine - Bellegarde. Al enkele
jaren gebruiken de Zwitserse spoorwegen Light Rail-materieel voor hun
RER-dienst op deze spoorlijn (Rhône-Express-Régional).
Maar sinds 3 september 2001 wordt ook enkele keren per dag door gereden
van La Plaine naar de Franse grensplaats Bellegarde.
Avanto
voor Parijs (Animatie: Siemens)
De
ervaringen in de grenstreek hebben mede geleid tot het voornemen van
de regio's en de Franse spoorwegen om een reeks 'TramTrain'-projecten
voor de komende jaren op stapel te zetten:
Parijs (Aulnay-Bondy) 2005
Mulhouse (Vallée
Vosgienne) 2007
Lyon 2007
Strasbourg (Piemont-Bruche)
2008
Grenoble ?
Lille
Nice
en andere...
Overzicht
|
Type |
Année |
|
Angers |
Tramway |
2009 |
Projet |
Brest |
Tramway |
? |
Idée |
Bordeaux |
Tramway |
2003 |
Projet |
Caen |
Tram
sur Pneu |
2002 |
|
Chamonix-Montenvers |
Train
Léger |
1909 |
|
Clairmont
Ferrand |
Tram
sur Pneu |
2006 |
Traveaux
en cours |
Grenoble |
Tramway |
1987 |
|
Grenoble/Région |
TramTrain |
? |
Plan |
La
Ciotat |
Tramway |
? |
Idée |
Le
Mans |
Tramway |
2007 |
Traveaux
en cours |
La
Rochelle
|
Tramway |
2002 |
Alstom
|
Latour-le-Carol-
Villefranche-de-Conflant |
Train
Léger |
1910 |
|
Lille-Roubaix-Tourcoing
(1) |
Tramway |
1874 |
'Mongy' |
Lille-Roubaix-Tourcoing
(2) |
Métro |
1983 |
VAL |
Lille/Région |
TramTrain |
? |
Plan |
Lille
(La Vallée de la Deule) |
Tramway |
1995 |
Touristique |
Lyon
(1) |
Tramway |
2000 |
|
Lyon
(2) |
Métro |
1978 |
|
Lyon/Région |
TramTrain |
2006 |
Plan |
Marseille
(1) |
Tramway |
1876 |
(Traveaux
en cours) |
Marseille
(2) |
Métro |
1977 |
|
Montpellier |
Tramway |
2000 |
|
Mulhouse |
Tramway |
2005 |
Traveaux
en cours |
Mulhouse/Région |
TramTrain |
2007 |
Projet |
Nancy |
Tram
sur Pneu |
2000 |
|
Nantes |
Tramway |
1985 |
|
Nice |
Tramway |
2006 |
Projet |
Orléans
|
Tramway |
2000 |
|
Paris |
Métro |
1900/... |
&
RER & Météore |
Paris/Orly |
Métro |
1991 |
VAL |
Paris/St.
Denis-Bobigny-Noisy |
Tramway |
1992 |
T1 |
Paris/La
Défense-Issy |
Tramway |
1996 |
T2 |
Paris/T3
...des Maréchaux |
Tramway |
1996 |
Projet |
Paris/Villejuif |
Tramway |
2009 |
Projet |
Paris/Melun-Sénart |
TramTrain |
? |
Idée |
Paris/Bondy-Aulnay-sous-Bois |
TramTrain |
2004 |
Projet |
Rennes |
Métro |
2003 |
VAL |
Rouen |
Tramway |
1994 |
|
St.
Etienne |
Tramway |
1881 |
|
St.
Etienne/Région |
TramTrain |
? |
Plan |
St.
Georges-de-Commiers-La Mure |
Train
Léger |
1888 |
Touristique |
St.
Gervais-Vallorcine |
Train
Léger |
1889 |
|
St.
Gervais-Bionnassay |
Train
Léger |
1909 |
|
St.
Ignace-La Rhune |
Train
Léger |
1924 |
|
Strasbourg |
Tramway |
1994 |
|
Strasbourg/Région |
TramTrain |
2006 |
Projet |
Toulon |
Tramway |
2009/10 |
Projet |
Toulouse |
Métro |
1993 |
VAL |
Tours |
Tramway |
? |
Idée |
Valenciennes |
Tramway |
2004 |
Traveaux
en cours |
... |
... |
... |
... |
Bellegarde |
Train
Léger |
2001 |
Genève
(CH) |
Ceymen |
Tramway |
1984 |
Basel
(CH) |
Sarreguemines |
TramTrain |
1997 |
Saarbrücken
(D) |
Tabel
(C) Lightrail.nl, augustus 2005
Zie
ook onze Franstalige site:
www.lightrail.nl/fr
SEM: Société d'Economie Mixte
Publiek/private
samenwerking in Frankrijk
Geschiedenis
Publiek-private samenwerking in Frankrijk komt tot uiting via de constructie
van een zogeheten 'Société d'Economie Mixte', kortweg een SEM, wat letterlijk
zoveel betekent als 'Maatschappij met een Gemengde Economie'. De gemengde
economie binnen een SEM wordt gevormd door het aangaan van een samenwerkingsverband
tussen publieke en private partijen. De geschiedenis van de SEM is nauw
verbonden met die van de plaatselijke overheden. Zo stond het (wets)besluit
Poincaré in 1926 de plaatselijke overheden toe deel te nemen aan private
ondernemingen die actief waren op het het gebied van de sociale woningbouw
en het beheer, danwel het bestuur van publieke voorzieningen of diensten.
Tussen beide wereldoorlogen ontstonden er 15 SEM's, die gedurende lange
tijd het hoofdinstrument vormden voor de volkshuisvesting en de stedelijke
planning.
Een wet uit 1955 gaf ook de departementen bevoegdheid tot deelname in
een SEM. Hun maximale bijdrage werd vastgesteld op 65% van het totale
kapitaal. In 1957 ontstond de Federatie van de SEM (FNSEM). Met het
tot stand komen van de Franse decentralisatiewetten van 1983 werd bepaald
dat de plaatselijke overheid (de regio, het departement of de gemeente)
de grootste partner in een SEM moet zijn. Naast de eventuele participatie
van de staat of nationale overheid, mag de deelname van de plaatselijke
overheid echter niet groter zijn dan 80% van het aandelenkapitaal. De
SEM ontwikkelde zich steeds meer tot projectontwikkelaar en de activiteiten
bleven niet meer beperkt tot de volkshuisvesting maar werden uitgebreid
naar elke project zolang er sprake was van een openbaar belang.
Le
Monde, zomer 2000
Organisatiestructuur van de SEM
Hoewel binnen een SEM zowel private- als publieke partijen zijn verenigd
en het geheel funktioneert als een commercieel bedrijf, kan het wellicht
beter worden gezien als een publieke dienst die op een private wijze
te werk gaat. De private partijen nemen weliswaar samen met de publieke
lichamen deel aan de financiering en het bestuur, de reden van deelname
ligt echter dikwijls in het feit dat zij op deze manier meer kans maken
op participatie bij de uitvoering van het project. Het aandeel van een
private partij binnen een SEM is meestal zo klein dat het niet meer
dan enkele procenten bedraagt. Het private karakter wordt bevestigd
door de bedrijfsvorm; een Naamloze Vennootschap. Voordelen van deze
bedrijfsmatige aanpak is dat het proces een stuk sneller kan verlopen
omdat niet voor iedere beslissing politieke besluitvorming noodzakelijk
is. De SEM heeft haar eigen, vooraf vastgestelde budget en uitvoeringsprogramma
en geniet zo meer bewegingsvrijheid.
Financiële verantwoording
Zodra de locale autoriteiten het initiatief hebben genomen tot de uitvoering
van een projekt van openbaar belang kan een SEM worden opgericht. Aan
zo'n SEM kan ook een buitenlands bestuursorgaan deelnemen, zolang beide
landen een overeenkomst hebben getekend en het openbaar belang in geding
is. De SEM wordt belast met het maken van een begroting, een zogenaamde
EPDR ('Etat Prévisionnel des Recettes et des Dépenses'), die zij alvorens
het project te starten aan de locale autoriteiten ter goedkeuring dient
te overhandigen. Deze eerste EPDR beschrijft alle te verwachten inkomsten
en uitgaven en de hoogte van het benodigde budget. De EPDR's die in
de jaren daarop volgen worden slechts voorgelegd aan de administratieve
raad van de SEM zelf en geven een overzicht van de voortgang van het
project. De financiële risico's worden door de locale autoriteiten gedragen,
blijkt de SEM na afronding van een project geld over te houden dan komt
dit aan de locale organisatie ten goede. Deze kunnen desgewenst het
geld gebruiken voor een nieuw projekt, al dan niet met gebruikmaking
van dezelfde SEM. Het is ook mogelijk dat het budget ontoereikend is
geweest en er tekorten optreden. In zo'n geval is het aan de locale
autoriteiten of zij dit tekort willen aanvullen. Dit is afhankelijk
van het politieke klimaat. Als de politieke rollen sinds de initiatieffase
niet zijn veranderd zal een eventueel tekort worden gedekt. Anders zou
het project immers stilgelegd moeten worden wat voor de regerende partij
gezichtsverlies betekent. Prestige gaat in zulke gevallen vaak boven
geld. Is de macht verschoven naar de (toenmalige) oppositie dan zal
de bereidwilligheid tot financiële ondersteuning een stuk minder zijn.
BRON: Metropolis Architecten bv, Rotterdam 1998-1999; onderzoek i.o.v.
Rijksplanologische Dienst.
Bordeaux,
of terug naar: [intro] [menu]
In
december 2003 is het eerste traject in gebruik genomen van het nieuwe
tramnet van Bordeaux. In 2004 zijn totaal drie stadstramlijnen in gebruik.
Een opvallende karakteristiek van de tram in Bordeaux is de ondergrondse
voeding op de trajecten in de binnenstad, maar ook op enkele plaatsen
daarbuiten. Het systeem wordt aangeduid als 'alimentation par le sol'
(APS).
Naar Bordeaux zijn verschillende studiereizen in voorbereiding. Meer
informatie hierover volgt zo spoedig mogelijk...
Ondertussen geeft het nieuws van medio 2004 aanleiding tot verontrusting.
Het APS-systeem blijkt niet naar behoren te functioneren. De tramdiensten
worden daardoor regelmatig onderbroken. En 6 juli 2004 wordt voortaan
aangeduid als 'de zwarte dinsdag', omdat op die dag een dodelijk slachtoffer
valt. Door het uitvallen van de APS weigeren de remmen van een tram,
waardoor vervolgens een voetganger wordt aangereden. In februari was
ook al een dodelijk slachtoffer te betreuren. Minister Juppé
overweegt thans het systeem op te doeken. Wordt binnenkort vervolgd....
Photo
: (C) Lightrail.nl,
Rob van der Bijl
Bordeaux, 22 juli 2005
Meer
weten over Bordeaux? Lees het artikel van Eduard de Jong. "Met
de strategische keuze voor de tram stapt de agglomeratie van Bordeaux
zelfverzekerd de 21e eeuw binnen." Klik hier...
Deze tekst geeft een goede indruk over de planvorming in Bordeaux
gedurende de periode 1995-2002.
Grenoble,
of terug naar: [intro] [menu]
Grenoble
heeft sinds 1987 (weer) een tram. Na Nantes (1985) is het de tweede
stad in Frankrijk geweest waar opnieuw een tram is geïntroduceerd.
Grenoble is de eerste Franse stad met een lagevloertram. Achteraf gezien
heeft dit een enorme, wereldwijde doorbraak bewerkstelligd voor dit
type tram. Het netwerk omvat inmiddels twee lijnen en wordt nog steeds
uitgebouwd. Medio 2004 zijn de werkzaamheden voor de derde tramlijn
in volle gang.
Foto:
(C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Grenoble, Rue Félix-Poulat,
20 juli 2004
De trams worden door de bevolking liefkozend als 'blauwe vos' aangeduid!
Vooruitlopend
op een nog te verschijnen aparte documentatie over Grenoble, volgt hieronder
een impressie van de verdere ontwikkeling van het systeem (stand: medio
2004).
Foto's:
(C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Grenoble, 20 juli 2004
Terwijl
in de binnenstad de tram al vele jaren zijn dienst bewijst (foto: linksonder)
en de haltes aldaar worden gerenoveerd, is het werk aan een geheel nieuwe,
derde tramlijn in volle gang (foto's: bovenzijde). Het project staat
bekend als TRAM3. De nieuwe lijn (9,5 km.) zal een verbinding vormen
tussen Seyssins in het westen en Gières in het oosten van de
agglomeratie. De lijn loopt via de zuidzijde van de binnenstad (l'Hôtel
de Ville) en de wijk Saint-Martin-d'Hères (foto: linksboven).
Op 'lijn C' zullen Alstom-trams gaan rijden, die naar verwachting 38.000
reizigers per dag gaan vervoeren. Overigens zal lijn B ook naar Gières
worden verlengd. Enige jaren geleden is lijn B aan de andere zijde trouwens
al verlengd vanaf het hoofdstation naar een nieuwe eindpunt aan de noordwestzijde
van het spoorwegemplacement (foto: rechtsonder). In beginsel zou vanaf
hier een TramTrain-connectie kunnen worden gerealiseerd. Maar voorjaar
2004 wordt bekend dat Grenoble (voorlopig?) afziet van de introductie
van TramTrain.
Le
Mans,
of terug naar: [intro] [menu]
Le
Mans met 189.000 inwoners wordt de kleinste stad in Frankrijk met een
tram (La Rochelle is weliswaar kleiner maar de tramlijn van deze stad
is onderdeel van de Alstom-fabriek en heeft geen reguliere OV-functie).
De eerste fase omvat een traject van 9,4 km. dat in 2007 in gebruik
zal worden genomen.
Lille,
of terug naar: [intro] [menu]
Groot
Lille vertegenwoordigt op het gebied van Light Rail een unieke casus.
Behorend tot de drie laatste Franse plaatsen waar in de jaren 70 nog
een tram reed, koos Lille in diezelfde tijd als eerste stad ter wereld
voor het VAL-systeem. Uiteindelijk heeft dit niet geleid tot
opheffing van de tram. Integendeel! Die tram is zelfs opgewaardeerd
tot Light Rail-standaard.
Aldus heeft de regio van Lille een uniek vervoerssysteem. Mogelijk wordt
dit systeem op langere termijn verrijkt met een TramTain-verbinding
tussen de binnenstad van Lille en de westelijke regio (via spoorlijn
richting Duinkerken).
Foto (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl;
Roubaix, oktober 1999
Het nieuwe materieel: geavanceerd maar het oogt enigszins als een dikke
bus!
Begin
jaren 90 komt de tram van Lille in een geheel nieuw perspectief te staan.
Dit komt in de eerste plaats doordat dan volstrekt duidelijk is dat
de tram in Frankrijk een grote toekomst tegemoet gaat. Het succes van
nieuwe bedrijven in bijvoorbeeld Grenoble en Strasbourg is enorm. Bovendien
onderkent men in Lille als gevolg van het nationale tramsucces de kwaliteiten
van de erfenis van ingenieur Mongy. Lees verder op de Lille-pagina.
Klik hier...
Lyon,
of terug naar: [intro] [menu]
Na
een ultra korte bouwtijd van zo'n 2 jaar is in december 2000 een netwerk
van twee lijnen ingehuldigd. Na Montpellier en Orléans was Lyon
van het jaar 2000 de derde nieuwe tramstad in Frankrijk. De stad schaart
zich daarmee in een lange reeks van Franse steden waarin de tram (opnieuw)
is ingevoerd. De tram is een groot succes. De openbare ruimte langs
de lijn is ingrijpend verbeterd. Het tramnet zal de komende jaren worden
uitgebouwd.
La Doua
Foto: (C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Lyon, 21 maart 2003
De fraaie tram op het eindpunt IUT-Feyssine
van lijn T1 in de universiteitswijk La Doua heeft een aanvullende 'bestemming'
gekregen, omdat Light
Rail Atlas gedurende maart 2003 in Lyon zijn 5-jarig bestaan op internet
vierde.
Zie
ook onze Lyon-pagina - www.lightrail.nl/lyon
Deze pagina staat geheel in het teken van het OV-netwerk van Lyon. Modaliteiten,
knooppunten en (deel)netwerken worden er gedocumenteerd. Ook wordt ingegaan
op de betekenis van de nieuwe tram en metro voor het publieke domein.
Lyon is ondanks het hoogwaardige openbaar vervoer toch vooral een autostad.
De penetratie van de auto in de stad heeft echter in de 90-er jaren
echter een kwaliteitsverbetering van het openbaar vervoer en van de
openbare ruimte niet in de weg gestaan, ja zelfs veeleer gestimuleerd.
Evenals veel andere steden in Frankrijk heeft ook Lyon een geheel nieuw
tramnet gekregen. Na
een ultra korte bouwtijd van zo'n 2 jaar is in december 2000 een netwerk
van twee lijnen ingehuldigd. Na Montpellier en Orléans was Lyon
van het jaar 2000 de derde nieuwe tramstad in Frankrijk. De tram is
een groot succes. De openbare ruimte langs de lijn is ingrijpend verbeterd.
Het tramnet zal de komende jaren worden uitgebouwd. De tram heeft onmiskenbaar
een stempel gedrukt op de stedelijke ontwikkeling van de stad in het
algemeen, en de openbare ruimte in het bijzonder. Dat is nog steeds
zo. En ook in de nabije toekomst zal de betekenis van de tram voor de
stad Lyon, inclusief haar regio, alleen maar toenemen.
Naast gewone bussen rijden in Lyon ook trolleybussen. Het busnet bezit
enkele HOV-karakteristieken, zoals vrije banen en toegankelijk materieel.
Bussen bedienen de stedelijke regio, maar ook de tram speelt daar een
rol, die naar verwachting de komende jaren aan betekenis zal winnen.
De trein speelt een bescheiden rol; het zogenaamde 'Transport Express
Régional' (TER) bedient hoofdzakelijk de langere afstanden, veel
minder op de schaal van de stedelijke regio Lyon, maar op die van het
landsdeel Rhône-Alpes, bestuurlijk aangeduid als een 'Région'.
Lyon is de stad met de eerste TGV-verbinding in Frankrijk; deze lijn
naar Parijs heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een netwerk van snelle
treindiensten.
Al deze modaliteiten worden gebruikt om verschillende netwerken te bedienen.
Die netwerken staan in een hiërarchische verhouding; ze complementeren
elkaar. Om strategische plaatsen zijn deze netwerken via knooppunten
aan elkaar gekoppeld.
Meer...
Klik hier...
Marseille,
of terug naar: [intro] [menu]
Met
St.Etienne en Lille behoorde Marseille tot de laatste drie plaatsen
waar begin jaren 70 in Frankrijk nog een tram reed. De korte tramlijn
had zijn bestaan te danken aan de tunnelsectie aan de stadszijde. In
de jaren 90 is deze tunnel een stukje verlengd om in een nieuw ondergronds
station een cross-platform overstaprelatie te kunnen bieden tussen tram
en de nieuwe metro.
In 2004 is de tramlijn tijdelijk gesloten. Marseille is begonnen aan
de bouw van een nieuw tramnet, waarvan de oude lijn onderdeel gaat uitmaken.
Wordt vervolgd...
Marseille: werk in uitvoering!
Er
is nog geen aanvullende informatie over Marseille beschikbaar.
Montpellier,
of terug naar: [intro] [menu]
In
hetzelfde jaar als Orléans (2000), maar iets eerder, heeft Montpellier
de tram (opnieuw) ingevoerd. De eerste lijn is een groot succes. De
capaciteit van alle trams is inmiddels vergroot door plaatsing van een
middendeel. De tram volgt in de binnenstad een lusvormig parcours. De
openbare ruimte is op ambitieuze wijze opnieuw vormgegeven en ingericht.
De uitstraling van de stad is op indrukwekkende wijze verbeterd. Intussen
is de planvorming voor een tweede lijn gestart. Tevens is een derde
tramlijn (van stad naar kust) gepland.
Studiereizen naar Montpellier zijn reeds in voorbereiding. Wordt vervolgd...
Foto (C)
Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Montpellier, 20 maart 2003
Tram tegen de achtergrond van het Olympisch zwembad
Er
is nog geen aanvullende informatie over Montpellier beschikbaar.
Mulhouse,
of terug naar: [intro] [menu]
In
Mulhouse zijn de werkzaamheden voor een TramTrain in 2002 gestart. De
twee eveneens in aanbouw zijnde stadslijnen (totale lengte 19 kilometer;
geplande opening in 2005) worden vanaf 2007 deels gebruikt voor de regionale
tram-trein op het traject naar Kruth. Meer nieuws volgt...
In 2003
is door de bevolking de kleur van de stadstrams bepaald!
"Le
TramTrain est un projet global visant à faciliter la mobilité non seulement
dans l'agglomération mulhousienne mais aussi dans le réseau des villes
du Sud-Alsace. Sa première composante périurbaine sera l'axe Mulhouse
Thann Kruth. Les tramways d'interconnexion desservant la Vallée de la
Thur pénètreront sur le réseau de tramway urbain en entrée d'agglomération
pour permettre aux voyageurs d'accéder à la ville rapidement et sans
rupture de charge.
Cette partie périurbaine du TramTrain sera organisée par les collectivités
Région, Département, SITRAM et menée par Réseau Ferré de France. La
SERM, pour mener à bien cette opération, a créé une équipe de projet
et s'appuie sur les compétences du réseau des sociétés de C3D, la SCET
pour la gestion des marchés, TRANSAMO pour l'expérience de la réalisation
et de l'exploitation des tramways. Mise en service prévue (partie urbaine)
mi 2005.", aldus onze Franse bron.
Er
is nog geen aanvullende informatie over Mulhouse beschikbaar.
Nantes,
of terug naar: [intro] [menu]
In
1985 is de eerste nieuwe tramlijn in Nantes (560.000 inwoners) geopend.
Nantes was daarmee de eerste stad in Frankrijk waar de tram opnieuw
werd ingevoerd (het oude tramnetwerk was in 1958 opgeheven).
Foto: (C)
Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl,
Nantes, Oud en nieuw materieel op lijn 1 ter hoogte van de remise, 16
maart 2001
Net
als in veel andere Franse steden is in Nantes buitengewoon veel aandacht
besteed aan de inpassing van de tram in het stedelijk gebied. De inrichting
van de openbare ruimte heeft grote kwaliteiten.
Voor meer informatie zie onze Nantes-pagina. Klik hier...
Nice,
of terug naar: [intro] [menu]
Sinds
2003 is in Nice een geheel nieuw tramnet in aanbouw. Het netwerk omvat
ook vrije busbanen. Wordt vervolgd...
Tramproject
Er
is nog geen aanvullende informatie over Nice beschikbaar.
Orléans,
of terug naar: [intro] [menu]
Op
maandag 20 november 2000 heeft de toenmalig eerste minister van Frankrijk,
mr. Lionel Jospin, de eerste tramlijn van Orléans officieel geopend.
Orléans schaart zich daarmee in een lange reeks van Franse steden
waarin de tram (opnieuw) is ingevoerd.
Foto's:
(C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Orleans centrum, 21 november 2000
Orléans
is een kleine stad. Tezamen met de omliggende gemeenten vormt Orléans
een agglomeratie van circa 260.000 inwoners. Voor de periode 2000-2015
is een bevolkingstoename voorzien tot circa 350.000 inwoners.
Voor meer informatie zie onze Orléans-pagina. Klik hier...
Paris,
of terug naar: [intro] [menu]
De
tram is terug in Frankrijk, ook in Parijs. Net als in al de andere Franse
tramsteden speelt de opwaardering van de openbare ruimte een centrale
rol. De tram staat in Frankrijk behalve voor vervoer ook voor stedebouw.
Steden worden opgewaardeerd en hun openbare ruimte aanzienlijk verbeterd
doordat op vitale plaatsen nieuwe tramlijnen zijn gebouwd of ontworpen.
Foto: (C)
Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl
Parijs, Eindpunt T2, Issy Plaine, 16 juli 2004
Parijs
vormt het decor voor het eerste geheel Franse 'TramTrain'-project.
In juli 2002 hebben de Franse spoorwegen vijftien Light Rail-voertuigen
van het type Avanto besteld voor de exploitatie van de lijn Aulnay-Bondy
in het noordoosten van de Parijse regio. Deze lijn doorkruist op maaiveld
diverse woonwijken en zal geheel worden opgewaardeerd. Ook bij dit tramproject
wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om de openbare ruimte sterk
te verbeteren. Zo zal de omgeving van baan, overgangen en haltes nieuw
worden vormgegeven en ingericht.
Voor meer informatie zie onze Pariijs-pagina. Klik hier...
Rouen,
of terug naar: [intro] [menu]
Het
nieuwe trambedrijf van Rouen is geopend in 1994, in hetzelfde jaar als
dat van Strasbourg. Het net bestaat uit twee lijnen die ter hoogte van
de binnenstad een gezamenlijk, nagenoeg geheel ondergrondstraject delen,
om uiteindelijk in twee richtingen naar het zuiden van de agglomeratie
uit te waaieren. Inmiddels wordt in oost-westelijke richting een tweetal
lijnen geëxploiteerd met optisch geleide bussen, hetgeen betekent
dat de tram niet verder wordt uitgebouwd.
Foto (C)
TCAR,
1997
Tram van METROBUS
Er
is geen aanvullende informatie over Rouen beschikbaar.
St.Etienne,
of terug naar: [intro] [menu]
Met
Marseille en Lille behoorde St.Etienne tot de laatste drie plaatsen
waar begin jaren 70 in Frankrijk nog een tram reed. Het 'net' bestond
in die tijd uit slechts één lijn, die niettemin verantwoordelijk
was voor een groot deel van de stedelijke OV-verplaatsingen. In de jaren
90 zijn baan en materieel vernieuwd en is de lijn aan beide zijden verlengd.
Momenteel is een tweede lijn in aanleg, die in tegenstelling tot de
eerste, wel het hoofdstation zal bedienen.
St.Etienne: project voor tweede tramlijn.
Animatie: Avenue de la Libération
Er
is nog geen aanvullende informatie over St.Etienne beschikbaar.
Strasbourg,
of terug naar: [intro] [menu]
In
1994 is in Strasbourg (Straatsburg) een stadstrambedrijf geopend
(in hetzelfde jaar ook in Rouen). De eerste lijn (A) van dit bedrijf
verbindt Hautpierre in het noordwesten via het station (met tunnel van
1.2 km.) en het stadscentrum met Rond Point Bagersee, en iets later
ook met de zuidelijker gelegen gemeente Illkirch.
Foto:
(C) Light
Rail Atlas, Rob van der Bijl,
Strasbourg, situatie binnenstad, 11 december 1999
In
september 2000 zijn twee nieuwe lijnen geopend. Lijn B loopt van Elsan
in het zuidwesten via het centrum (Place Klébet; kruising lijn
A/D) naar Hoenheim in het uiterste noorden van de stad. Lijn C begint
ook in Elsan, maar verlaat het nieuwe traject ten noordoosten van het
centrum om vervolgens in oostelijke richting zijn weg te vervolgen naar
het eindpunt Av. de Gaulle.
Momenteel (2004 wordt gewerkt aan de verdere uitbouw het stadsnet.
Meer... op onze Strasbourg-pagina. Klik hier...
Valenciennes,
of terug naar: [intro] [menu]
Na
jaren vertraging zijn uiteindelijk de bouwwerkzaamheden voor het geheel
nieuwe tramnet in volle gang (2004). Als alles volgens plan gaat, wordt
in 2006 de eerste lijn geopend. Wordt vervolgd...
Valenciennes
tramproject
Er
is nog geen aanvullende informatie over Valenciennes beschikbaar.
Links,
of terug naar: [intro] [menu]
LIGHTRAIL.NL
& Light Rail Atlas
Nederlandse
experts met Franse kennis
Lightrail.nl
(LRNL)
Pagina
over de tram in Frankrijk
www.lightrail.nl/France
Engelstalige
pagina over studiereizen van LRNL
www.lightrail.nl/studytours
LRA:
de Franstalige versie
met actualiteiten
www.lightrail.nl/fr
http://www.tram.fr:
Les Transports de l'Agglomération Mulhousienne
LINKS PARIJS
http://www.ratp.fr/
het OV-bedrijf van Parijs
http://www.sncf.com
site van de spoorwegen
http://www.petiteceinture.org/
pleitbezorgers voor duo-systeem op Petit Ceinture
LINKS NANTES
http://www.nantes-metropole.com/district/accueil.htm:
over de stad
http://www.mairie-nantes.fr/:
de gemeente
http://www.tan.fr/:
de site van Semitran (TAN)
Le Tram
Over de Tram en het OV-bedrijf SEMTAO
http://www.caissedesdepots.fr/cdd/fr/f/portrait_de_groupe/filiales_fiche_80.htm
"En général, les entreprises privées qui exploitent les réseaux
ne sont elles-mêmes pas indépendantes. Trois groupes majeurs se partagent
en effet plus de 70 % du marché des transports urbains : Via GTI (30
% des réseaux), Transdev (17 %) et CGEA-CGFTE (14 %). Via GTI
est un groupe lui-même filiale de Paribas. Transdev fait partie de la
Caisse des dépôts, holding public. Enfin, CGEA-CGFTE appartient au groupe
Vivendi. Ces deux derniers groupes s'inscrivent donc dans des ensembles
d'entreprises spécialisées dans la prestation de services aux collectivités
locales, allant de la propreté et de la fourniture de l'eau à l'ingénierie,
la construction d'infrastructures et l'urbanisme."
Juridische
kader van het Franse O.V.
http://www.mairie-hautmont.fr/autant/multimo1.htm
Belangrijk
nationaal platform voor O.V.-partijen in Frankrijk;
ondernemen heel veel activiteiten.
Bezoek aan deze site is verplicht...
http://www.gart.org
Het Franse
ministerie voor Verkeer en Huisvesting
http://www.equipement.gouv.fr
http://www.mairie-strasbourg.fr/
Naar de gemeente.
http://www.strasbourg-agglo.org/
Naar de agglomeratie.
Studiereizen
,of
terug naar: [intro] [menu]
E-Mail voor
uw vragen en suggesties...
LRNL of Light
Rail Atlas
PROGRAMMA-suggesties:
Gebruikmakend van een internationaal netwerk van LR-experts. Desgewenst
wordt samengewerkt met het NIROV.
Onderstaande pakketten kunnen op korte termijn worden aangeboden. In
veel plaatsen is reeds contact gelegd met lokale deskundigen. Telkens
zijn de belangrijkste steden genoemd. Er kunnen ook andere steden aan
het pakket worden toegevoegd.
Noordwest-Europa
Amsterdam - Rotterdam
- Den Haag - Utrecht;
Düren - Keulen/Bonn
- Ruhrgebied;
Duisburg
- Düsseldorf - Keulen - Luik;
Hannover - Kassel
- Bielefeld;
Stuttgart
- Heilbronn - Saarbrücken - Strasbourg;
Saarbrücken - Strasbourg
- Nancy;
Saarbrücken - Karlsruhe/Heilbronn
- Stuttgart;
Berlijn - Potsdam
- Brandenburg;
Kassel
- Nordhausen - Erfurt - Gotha -Jena;
Dresden - Bad Schandau
- Chemnitz - Zwickau
- Plauen
Belgische kust
- Lille - Gent - Antwerpen;
Lille
- Roubaix - Tourcoing;
Antwerpen - Gent
- Brussel - Charleroi;
Londen
- Birmingham - Manchester - Sheffield - Nottingham;
Manchester-Liverpool-Dublin;
Orleans
- Nantes - Parijs;
Parijs - Rouen
- Lille - Valenciennes;
Mannheim
- Strasbourg - Basel - Bern.
Midden- en Zuid-Europa
Basel - Zürich
- Bern - Lausanne - Genève;
Milaan - Turijn
- Genua;
Rome;
Napels - Messina;
Valencia - Barcelona
- Bilbao.
Oost-Europa
Poznan - Lodz -
Warschau - Krakow;
Praag - Most -
Plzen - Brno;
Helsinki - Petersburg;
Moskou - Noginsk
- Kolomna;
Kiev - Dnepropetrovsk.
Noord-Amerika
Portland
- Seattle - Vancouver;
Calgary - Edmonton
- Toronto;
San Francisco -
Los Angeles - San Diego;
San Francisco -
San Jose - Sacramento - Salt Lake City - Denver;
Boston - Newark
- New Jersey - Philadelphia - Baltimore;
Boston - Buffalo
- Pittsburgh - Cleveland;
New Orleans - Memphis
- Dallas.
Zuid-Amerika
Buenos Aires -
Curitibá
- Rio de Janeiro.
Afrika
Tunis;
Johannesburg-Pretoria-Durban-Kaapstad.
Azië
Hong Kong (stad)
- Hong Kong (Tuen Mun) - Manilla;
Tokyo - Kyoto -
Hiroshima.
Australië
Sydney - Melbourne
- Adelaide.
Zie
ook onze Engelstalige pagina over studiereizen van LRNL
www.lightrail.nl/studytours
DOCUMENTATIE:
(C) Lightrail.nl, 1999-2005
terug
naar: [intro] [menu]